Social Media05.12.2020

​Ondergoedmerk zet nano-influencers in voor body positivity


En een beetje zichzelf

Veel bedrijven maken gebruik van influencers om hun product aan de man te brengen. Iemand maakt een taart met een ingrediënt van bedrijf y, of draagt op een foto waarop ze een ijsje eet de sneakers van merk x: het is inmiddels een bekende manier om als merk op te vallen op een ietwat subtiele manier. Ondergoedmerk Parade gaat er echter een stapje verder in.

Parade

Parade mag soms overkomen als een merk dat influencers gebruikt net als alle andere grote merken, maar niets is minder waar. Het bedrijf, dat slechts twee jaar bestaat, heeft al 8 miljoen dollar opgehaald aan investeringen. Het is namelijk niet alleen een ondergoedverkoper, het is gedeeltelijk een soort goed doel. Het heeft banden met allerlei non-profitorganisaties die zich bezighouden met homorechten, anti-discriminatie en body positivity.

Veel bedrijven denken dat het ultiem is om Kim Kardashian iets van je te laten aanprijzen. Enerzijds is dat ook zo: de vrouw heeft miljoenen volgers en wat zij aanprijst wordt vaak ook blindelings gevolgd. Tegelijkertijd spreekt ze een heel groot en algemeen publiek aan. Door juist te kiezen voor influencers die zich al meer uitspreken of profileren als iemand die zich inzet voor LGBTQ-rechten, body positivity en anti-discriminatie, kun je een veel kleinere niche bereiken en dus een veel gerichter publiek.

Body positivity

Dat is ongetwijfeld wat ze bij Parade hebben gedacht. Niet voor niets heet het merk Parade: het is een viering van iets wat misschien niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Die manier van een niche aanspreken en niet zozeer te zorgen voor een Instagram-post die heel gesponsord lijkt, maar juist een persoonlijk advies van een fan aan potentiële fans, wordt ook wel nano-influencing genoemd. Hierbij wordt juist gebruikgemaakt van influencers die ‘slechts’ 1.000 tot 10.000 volgers hebben. Niet alleen Parade doet het, ook PlayStation en Dunkin’ Donuts.

Mediakix deed er onderzoek naar en daar kwamen interessante resultaten uit. Bij Parade’s Cyber Monday-campagne werden ruim vijftig nano-influencers ingezet, met zelfs een aantal social media-gebruikers met minder dan 1.000 volgers. Een campagne waarmee enerzijds aandacht wordt gevraagd voor de ‘goede doelen’ en anderzijds het adverteren van de Cyber Monday-uitverkoop van het merk.

Nano-influencers

Via Instagram werden de influencers benaderd via DM (of anders e-mail). Ze kregen gratis producten als ze hiervoor een Instagram-post zouden plaatsen als tegenprestatie. Daarbij kregen ze ook een kortingscode die ze met hun volgers konden delen. Van alle influencers heeft slechts 20 procent laten weten dat ze het product hadden gekregen (de rest heeft de producent niet bedankt of niet de hashtag #gifted gebruikt). Opmerkelijk, want dat hoor je wel te doen van de regels.

Hoe dan ook, uiteindelijk konden er 87.000 worden bereikt, waarbij er uiteindelijk 7.193 likes, 772 reacties en een engagementrate van 10,4 procent merkbaar was. Het voordeel van deze manier van social media inzetten voor Parade is dat het vrij weinig kost: het hoeft alleen wat ondergoed of sjaals te sturen naar influencers. Tegelijkertijd is het nadeel dat het minder bereik heeft dan wanneer je met de bekende influencers in zee gaat. Echter blijkt de impact van de post wel groter, zeker als je kijkt naar de sociale impact.

Hup, Nederlandse merken

Er werd echt een punt gemaakt van het feit dat er van elke aankoop een x bedrag naar abortusklinieken gaat. Dat wordt als veel sympathieker en waardevoller geacht dan een influencer die het puur bij het product houdt en juist wat algemenere posts maakt. Het zou tof zijn als Nederlandse merken zich ook meer toeleggen op de nano-influencers. Het biedt namelijk niet alleen een kans voor het bedrijf zich op een bepaalde manier te profileren, het biedt tegelijkertijd voor de influencer een kans om zich echt als influencer te profileren.

Fotobron: marctollas

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing