21.05.2019
Social Media

​Onafhankelijk onderzoek naar impact sociale media op verkiezingen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Om de impact van sociale media op verkiezingen beter te kunnen begrijpen, slaan verschillende partijen de handen ineen. Social Science One en Social Science Research Council (SSRC) hebben de eerste onderzoekers gepresenteerd die toegang krijgen tot door privacy beschermde Facebook-data.

Aan dit project nemen meer dan 60 onderzoekers van 30 academische instellingen uit 11 verschillende landen deel. De deelnemers zijn nauwlettend uitgekozen door de SSRC. Om enige vorm van beïnvloeding te voorkomen heeft Facebook geen enkele rol gespeeld bij de selectie van de onderzoekers en hun projecten.

Meer begrip

Het doel van het initiatief is om het publiek begrip voor de rol die sociale media spelen bij verkiezingen en het democratisch proces te vergroten. Daarbij kan het Facebook en andere bedrijven helpen hun producten en handelen te verbeteren. Het sociaal medium heeft de afgelopen twee jaar al ingezet om zich op allerlei fronten te verbeteren en transparanter te worden voor de buitenwacht.

Om het onafhankelijk onderzoek te steunen is Facebook al begonnen met het bouwen van een infrastructuur om de onderzoekers op een veilige manier allerlei data beschikbaar te stellen waardoor de privacy van alle Facebook-gebruikers wordt gewaarborgd. Hier zijn veel verschillende belangen vertegenwoordigd en alles wordt dus vanaf de grond af opgebouwd en tegen het licht gehouden zodat iedereen tevreden is. Het delen van dit soort data op zo’n grote schaal voor onafhankelijk onderzoek is nog niet eerder gedaan.

Welke data

Het techbedrijf houdt natuurlijkerwijs een slag om de arm over hoe snel het alle data beschikbaar wil en/of kan maken. De onderzoekers krijgen namelijk toegang tot voor hen heel veel interessante datasets zoals:

  1. Crowdtangle API – Hiermee krijgen onderzoekers de mogelijkheid om de populariteit van een nieuwsbericht en andere publieke berichten te checken. Dat wil dus zeggen dat de onderzoekers toegang krijgen tot publieke Facebook- en Instagram-data. Denk aan: berichten op publieke pagina’s, in publieke groepen en van geverifieerde profielen.
  2. Ad Library API: Hiermee krijgen onderzoekers de mogelijkheid om data van advertenties in te zien die te maken hebben met politiek of zaken op Facebook in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, India, Oekraïne, Brazilië, Israël en de Europese Unie.
  3. Facebook url’s dataset: Deze dataset wordt geanonimiseerd om onderzoekers niet de kans te geven om individuele Facebook-gebruikers te kunnen identificeren. De inhoud van de dataset behelst onder andere url’s die door tenminste 100 unieke Facebook-gebruikers zijn gedeeld met hun privacy-instelling op publiek. De onderzoekers krijgen de link, totaal aantal keer gedeeld, een samenvatting van de inhoud, ‘engagement’-statistieken en de factcheck-beoordeling van een externe factcheck-partner.

Naarmate de projecten vorderen worden op verschillende momenten de bevindingen van de desbetreffende projecten gedeeld.

Share this post