Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is hét gesprek van de dag sinds Facebook heeft aangekondigd dat het met een Metaverse komt: wat is het nou precies? Hoewel het nog steeds officieel vorm moet krijgen, krijgt het tegelijkertijd ook juist meer vorm omdat bedrijven er allemaal op hun eigen manier mee bezig zijn. Nike bijvoorbeeld, dat heeft een bedrijf gekocht dat virtuele schoenen maakt.
RTFKT
RTFKT is een virtuele sneakermaker die daarnaast NFT’s creëert. Immers moet je straks in die online wereld ook tof doen met je limited edition sneakers en het wordt niet meer ‘limited’ dan bij een NFT. Een NFT is een non-fungible token en dat betekent dat hij niet kan worden gekopieerd: het bestaat uit unieke deeltjes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bitcoin waarbij de ene bitcoin exact dezelfde waarde en vorm heeft als de andere.
Nike is een van dé merken waarvan mensen loten omdat ze sneakers zo graag willen hebben, naast dat het bijvoorbeeld veel samenwerkt met Patta voor exclusieve schoenen die vaak zelfs vlak na hun releasedatum al flink over de kop gaan in prijs. Geen wonder dus dat het die positie ook wil vergaderen in die Metaverse, die plek waar we straks allemaal virtuele levens hebben, nog veel intenser dan we nu al doen met social media.
Nike in het Metaverse
Nike noemt RTFKT Studios “een toonaangevend merk dat gebruikmaakt van baanbrekende innovatie om de verzamelobjecten van de volgende generatie te leveren, waarin cultuur en gaming samenkomen.” Het zal geen goedkope aankoop zijn geweest, want RTFKT heeft in februari nog met FEWOCiOUS samengewerkt aan 600 paar virtuele sneakers die samen voor 3,1 miljoen dollar werden verkocht. En toen waren NFT’s nog niet eens zo bekend.
Inmiddels is zowel NFT als Metaverse echt een buzzword aan het worden en merk je dat steeds meer bedrijven op deze golf willen meeliften. Ubisoft gaat in zijn games NFT’s aanbieden waarmee je te koop kunt lopen in de virtuele wereld en Red Bull heeft goede zaken gedaan met de speciale NFT’s die het uitbracht in het kader van Max Verstappens Formule 1-succes.
Microsoft en Google
Ook zijn er veel bedrijven die alvast toezeggingen doen van de rol die ze willen vervullen in het Metaverse dat Facebook/Meta voor ogen heeft, maar waarvan het niet de baas wil zijn maar slechts een speler. Google wil bijvoorbeeld meer doen met augmented reality om de digitale wereld en de echte wereld steeds dichterbij elkaar te brengen. Microsoft gaat traditioneler aan de slag en wil virtuele kantoren en werkplekken maken, waar je dan goed kan samenwerken met je collega’s in plaats van de wat klunzige videocalls die we nu vooral hebben.
Gelinkt aan NFT’s (en die gaan een grote rol spelen in het Metaverse), zie je ook dat crypto-bedrijven instappen. Binance heeft bijvoorbeeld een goede infrastructuur voor crypto, die zo deel kan uitmaken van dat soort van internet 3.0. Gamebedrijven zorgen dat ontwikkelaars niet meer alleen 3D-objecten maken voor hun spellen, maar ook voor de metaverse. Nvidia wil bijvoorbeeld een speciale avatarcreator maken genaamd Omniverse Avatar. Het idee is dat je door spraakherkenning en gezichtstracking een levensechte 3D-avatar kunt maken die je dan weer inzet in die Metaverse.
Daten in de virtuele wereld
Zelfs een bedrijf als Match.com wil graag zijn bijdrage leveren door vast na te denken over dating in zo’n virtuele omgeving. Het heeft plannen onthuld voor een dating-ervaring genaamd Single Town waarin je eigenlijk virtueel een bar bezoekt met allerlei andere singles. Kortom, juist omdat bedrijven uit de echte wereld zich er al volop storten, lijkt het er steeds meer op dat die Metaverse een soort virtuele kopie van onze echte wereld wordt.
Maar hopelijk weer niet teveel, want de kunst van de digitale wereld is juist dat je dingen net even mooier of magischer kunt maken dan in de realiteit mogelijk is. Bovendien is het ergens niet te hopen dat het hele Metaverse-leven een aaneenschakeling van NFT’s gaat worden, zodat het nog steeds een leuke belevenis is wanneer je minder rijk bent. We zijn dan ook benieuwd wat Nike precies van plan is met zijn nieuwe aankoop, maar daarover onthult het ongetwijfeld meer in 2022, het jaar waarin dat Metaverse hopelijk nog meer tot leven komt.
Verder lezen over Crypto
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Online26.09.2024
Jongeren en hun spaargeld in crypto’s
Online17.09.2024
Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Online06.07.2024
Bitcoin heeft slechtste week sinds jaar tijd
Online24.06.2024
De populariteit van crypto blijft verder toenemen
Online20.04.2024
Nieuwe bitcoin-halving: dit is wat dat betekent
Entertainment03.04.2024
All-In The Bitcoin Family verschijnt deze week op Prime Video
vanaf 5 april te zienVerder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Nike
Technology05.07.2024
Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Gadgets06.02.2024
Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden
Metaverse16.11.2022
Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh
Nieuws15.06.2022
Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers
Metaverse09.02.2022
Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?
Metaverse20.01.2022
Wat er nu al gebeurt in het Metaverse
Nike, Disney, Walmart: wie volgt?Gadgets17.01.2022