Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het lijkt een 1 aprilgrap, maar het is toch echt de realiteit: TikTok gaat honderden afhaalrestaurants openen waar je viral voedsel uit TikTok-video’s kunt bestellen. Het heet TikTok Kitchen en is een samenwerking met Grubhub en Virtual Dining Concepts. Toch is het niet een virtuele ervaring: Amerikanen kunnen die pastachips straks gewoon bestellen.
Lifehack etenswaren
Het idee is in principe niet zo heel gek: eten dat volledig viral gaat, daar wil je natuurlijk meer geld uithalen. Tegelijkertijd zijn deze video’s juist zo goed omdat ze gerechten bevatten die je juist heel makkelijk thuis kunt maken, dus het hele idee van veel van deze lifehack etenswaren gaat teniet door het bestelbaar te maken.
Bloomberg schrijft dat TikTok maar liefst 300 bezorglocaties heeft bij de lancering en dan komen er nog 1.000 bij tegen het einde van 2022. Dat is erg veel, maar het kan gebruikmaken van het netwerk van Grubhub, wat enorm helpt om dit monsterproject op te zetten. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaande (afhaal)restaurants. Het menu is wel overal hetzelfde: gebakken fetapasta, maïs-spareribs, een smash burger (gemaakt door en bal gehakt plat te drukken) en pastachips. Zijn er weer nieuwe foodhits op het social medium, dan worden die toegevoegd aan het menu.
Viral voedsel op TikTok
Wil je beroemd worden op TikTok, dan kun je dat straks misschien het beste proberen door iets in elkaar te flansen gebaseerd op wat er toevallig in je keukenkastjes ligt. TikTok is namelijk van plan om een deel van de omzet van hun nieuwe foodtak te gebruiken om creators te betalen voor hun goede idee. Op zich is dat heel vriendelijk, maar men vraagt zich af of TikTok niet toch gewoon een soort verlate 1 aprilgrap maakt. Het lijkt zo onlogisch, juist omdat je die recepten makkelijk thuis moet kunnen maken.
Bovendien kun je je afvragen hoe het ooit gaat traceren wie met een bepaald recept op de proppen kwam. Die gebakken fetapasta is een perfect voorbeeld van iets waar TikTok dan helemaal geen geld aan uit zou hoeven geven: het ging namelijk in eerste instantie niet viral op TikTok, maar op Instagram. Anderen hebben het vervolgens naar het Chinese social medium gehaald. Maar TikTok heeft ook een algemeen creatorfonds, dus het zou er ook voor kunnen kiezen hierin geld te steken.
Nieuwe rage binnen het social medium
Daarnaast kan het ook een gouden greep zijn van TikTok, iets wat ook weer viral gaat. Het is immers op social media enorm populair om te koop te lopen met wat je zoal kunt aanschaffen. Het idee dat je straks TikTok-eten weer in je TikTok-video’s kunt gebruiken, zou natuurlijk weer voor een heel nieuwe rage kunnen zorgen. Marketingstunt of niet, TikTok zou hier potentieel niet alleen veel geld mee kunnen genereren, maar ook veel meer naamsbekendheid dan het nu al geniet.
Ook heeft MrBeast Burger van YouTuber MrBeast al bewezen dat het kan. Zijn burgers werden in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk verkocht en er gingen er in een paar maanden meer dan 1 miljoen over de toonbank. Als warme broodjes! Voor zover bekend staat dit concept alleen op de planning in de Verenigde Staten, dus wij moeten gewoon even naar de supermarkt fietsen en de Air Fryer aanslingeren om deze soms bizarre gerechten zelf te kunnen ervaren.
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelVerder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024