Het gaat al een tijdje bergafwaarts met Twitter. Dat is op zich geen nieuws. Duizenden ontslagen, dalende gebruikcjfers en nauwelijks interesse van potentiële overname kandidaten sinds de Social Media dienst in de etalage staat.
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt nu dat Twitter ook massaal gedumpt wordt door Nederlandse jongeren. In de groep van 12 tot 19 jarigen daalde het gebruik van Twitter het afgelopen jaar van 35 naar 20%. Dat betekent dus dat nog maar één op de vijf kids de ‘140 tekens’ social media service gebruikt. In totaal verloor Twitter in een jaar tijd 250.000 gebruikers in Nederland. Daarmee daalde het marktaandeel van 26 naar 22%.
Enkele jaren geleden zocht juist die doelgroep haar toevlucht tot Twitter toen bekend werd dat Facebook steeds populairder werd onder ouderen. Inmiddels is die trend dus een halt toegeroepen. Facebook wordt weer populairder, maar verreweg de meeste jongeren zijn tegenwoordig te vinden op Instagram en Snapchat. Die sociale netwerken worden door respectievelijk 78 en 75% van alle 12 tot 19 jarigen regelmatig gebruikt.