Terwijl jij misschien alweer vergeten bent dat het nog bestaat, is Pinterest nog steeds groeiende. De ‘ideeëncatalogus voor iedereen’ heeft in 2017 weer een nieuwe mijlpaal bereikt: inmiddels gebruiken 175 miljoen mensen wereldwijd het medium. De grens van 150 miljoen werd in oktober 2016 bereikt. Pinterest is een van oorsprong Amerikaans bedrijf, maar daar komt de groei niet zozeer vandaan. Deze komt vooral uit andere landen, zoals Duitsland, Brazilië, Frankrijk en Japan, zo schrijft Jon Kaplan op hun blog.
Uit de meest recente statistieken van alle sociale media blijkt dat in Nederland maandelijks 2,4 miljoen mensen Pinterest gebruiken. Natuurlijk is dit voor Pinterest heuglijk nieuws, want hoe mee gebruikers, hoe meer pins. En hoe meer gebruikers en pins, hoe interessanter het medium is voor adverteerders.
In dezelfde blogpost is ook te lezen dat Pinterest van plan is om de advertentiemogelijkheden voor adverteerders in meer landen uit te rollen. Promoted pins zijn onlangs uitgerold in Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland, drie landen waar het aantal gebruikers de afgelopen tijd flink gestegen is.
Op dit moment kun je in Nederland echter nog geen gesponsorde pins plaatsen, dat kan alleen in de bovengenoemde landen, plus de Verenigde Staten, Canada en het Verenigde Koninkrijk. Het komt wel naar Nederland, maar het is nog niet bekend wanneer. Het is echter wel iets om in de gaten te houden.
Met name voor webshops is dit namelijk een hele interessante om mee te nemen in de advertentieplannen. Je kunt straks niet alleen veel mensen bereiken, maar vanuit pins kan direct doorgeklikt worden naar jouw webshop. Zeker voor wie producten verkoopt aan vrouwen (de grootste groep gebruikers van Pinterest) liggen hier kansen. Al blijken ook steeds meer mannen hun weg naar het digitale prikbord te hebben gevonden.