Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Meta heeft een opmerkelijke wens uitgesproken tijdens het evenement Social Trends & Shaping Business in 2022 and Beyond. In het door Meta georganiseerde evenement werd meer gesproken over het Metaverse en dan vooral over adverteren. Waar Facebook bijna volledig leunt op data om advertenties te verkopen en te personaliseren, is dat plan voor de Metaverse anders.
Minder data
Het bedrijf van Mark Zuckerberg geeft aan dat het minder data wil gebruiken als het gaat om advertenties binnen het ecosysteem. Het is duidelijk dat Meta het privacy-roer flink wil omgooien en dat is een goed teken. Immers heeft Facebook het imago het daar juist niet zo nauw mee te nemen. Het is zich inmiddels wel bewust van hoe de maatschappij zich steeds meer richt op privacy en verzet tegen data verkopen en delen, waardoor het een prioriteit moet zijn voor marketeers om het vertrouwen van de consument of gebruiker te winnen.
In die Metaverse, waarin toch meerdere facetten zullen samensmelten, wordt het nog belangrijker om te weten wie toegang heeft tot welke data. Al bij de aankondiging van het Metaverse werden hierover twijfels uitgesproken, dus dat hier nu extra aandacht voor is kan het vallen of staan van het nieuwe ‘internet’ betekenen. Tegelijkertijd geldt net als voor het Metaverse in het algemeen dat Meta hierin niet per se de leider wil zijn: het moet juist een industriebreed initiatief zijn.
Meta wil je vertrouwen
Carrie Timms van Meta geeft aan dat er bovendien volop wordt ingezet op vertrouwen. “We werken samen met het World Wide Web Consortium en het Partnership for Responsible Addressable Media. Dat klinkt misschien verrassend, maar we hebben een passie voor vertrouwen. Als er iets is gebleken uit de pandemie, dan is het wel dat vertrouwen belangrijker is dan ooit tevoren.” Het heeft er onder andere aan bijgedragen dat veel mensen samen hebben gezorgd dat het aantal gezette coronavaccins hoog is.
We betwijfelen of dit nu echt iets van de laatste jaren is, want vertrouwen is altijd belangrijk, maar Timms zegt: “Ik geloof dat het opbouwen en behouden van vertrouwen cruciaal zal zijn voor het succes van marketing in de komende jaren. Dat komt omdat de manier waarop we marketing doen afhangt van mensen die ons gegevens toevertrouwen. Hoe meer ze het vertrouwen verliezen, hoe moeilijker het wordt om goede marketinguitingen te doen.” Iets wat in de context van het internet inderdaad waarschijnlijk anders moet worden vormgegeven.
Oude cookies
Timms zegt ook iets wat we allemaal wel herkennen: “Als het verkeerd wordt gedaan, voegt personalisatie geen waarde toe en dat merken mensen. Niemand wordt graag op het internet gevolgd door advertenties voor dat paar sokken waar je een keer naar hebt gekeken, of zelfs al hebt gekocht.” Iets wat bijvoorbeeld bij vakanties boeken heel vervelend is: je blijft maar mooie plaatjes zien, ook als je allang je keuze hebt gemaakt. Dus ja, ergens moet het juist persoonlijker worden, of in ieder geval rekening houdend met het feit dat mensen soms gewoon geen interesse hebben nadat ze op iets hebben geklikt (of juist wel en het dus al bezitten, wat de reclame pas echt waardeloos maakt).
Vertrouwen dus, een interessante belofte van een bedrijf dat het vertrouwen in het verleden meerdere malen enorm heeft beschadigd. Zou de nieuwe naam en de nieuwe invalshoek inderdaad het verschil gaan maken? Dat hangt er heel erg vanaf wat er gaat gebeuren met dat veelbelovende Metaverse. In ieder geval zijn er al veel bedrijven die interesse hebben om eraan bij te dragen, maar zullen zij vertrouwen ook hoog in het vaandel moeten hebben staan, of treedt Meta hier niet op als ‘leider’ van het platform, omdat het dat sowieso niet wil zijn. 2022 wordt een interessant jaar: eentje waarin vooral Meta moet zorgen dat er rondom dochterbedrijven Facebook en Instagram één ding absoluut niet mag gebeuren: het vertrouwen van gebruikers beschadigen.
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023