Facebook heeft een paar dagen geleden iets nieuws geïntroduceerd: Messenger Day. Met Messenger Day kun je berichten posten die na 24 uur weer verdwijnen en je kunt deze berichten (foto’s en korte filmpjes) aankleden met teksten en stickers. En daarmee laat het bedrijf maar weer eens zien hoe goed ze zijn in kopiëren. Want met Instagram apen ze zo ongeveer alles na van Snapchat en nu doet grote broer Facebook dat dus ook. Nul punten voor innovatie; tien punten voor kopiëren.
De functie heet Messenger Day en daarmee bedoelt Facebook dat je hier je hele dag kunt delen met je vrienden. Want foto’s en video’s maak je sowieso al en nu kun je die dus nog extra leuk maken.
Facebook is wel de hekkensluiter wat betreft foto’s en filmpjes die na 24 uur verdwijnen. Snapchat bracht het op de markt, het werd gekopieerd door Instagram en WhatsApp (allebei eigendom van Facebook) en nu doet Facebook zelf het ook. Blijkbaar denkt men in Palo Alto dat dit is wat social media-gebruikers willen, anders rol je het niet uit op alles wat je hebt.
Je moet nog wel even geduld hebben, want Messenger Day moet nog uitgerold worden, dit was slechts de aankondiging. Facebook heeft beloofd dat snel te doen: als in ‘ergens in de komende weken’. Uiteraard wel meteen voor iOS en Android. En waarschijnlijk gaat dit Snapchat wéér wat gebruikers kosten, al zal het niet echt storm lopen. Want hoewel Facebook en WhatsApp veel groter zijn dan Instagram en Snapchat denk ik toch dat de verdwijnende beelden daar thuis horen en dat mensen ze daar ook het vaakst zullen plaatsen.
Als het eenmaal klaar is, dan zou de interface er zo ongeveer uit moeten zien.