Social Media15.07.2015

​Meest gestelde vragen over acquisitie op LinkedIn


Wij Nederlanders zijn een van de meest actieve netwerkers via LinkedIn. Niet zo gek ook, want er zijn voldoende mogelijkheden om je netwerk aan te spreken en (koude) acquisitie te plegen. Het enige dat je moet doen is over je angsten heen stappen om afgewezen te worden. Zelfs als je geen salestijger bent, biedt LinkedIn je namelijk een podium om jezelf te verkopen.

Tijdens mijn trainingen aan bedrijven en webinars aan (startende) ondernemers, over het optimaal inzetten van de functies van LinkedIn, krijg ik vaak dezelfde vragen. De vragen over acquisitie via LinkedIn heb ik voor je gebundeld in deze blog, zodat ook jij weer een stap verder kunt met LinkedIn.

Spreek je netwerk aan

De gemakkelijkste manier om je sales-skills in te zetten op LinkedIn is door gebruik te maken van je eigen netwerk. Wanneer je een persoon of een bedrijf op het oog hebt dat je graag zou willen benaderen, kun je bekijken of je een gedeelde connectie hebt die jou verder kan helpen. Zelfs wanneer jij hebt ingesteld dat anderen jouw connecties niet kunnen zien, kun jij dat nog wel bij anderen.

Stel, je wilt graag binnenkomen bij een bedrijf waar je niemand kent. Zoek dan in de geavanceerde zoekoptie op de bedrijfsnaam en selecteer vervolgens in de kolom aan de linkerkant de volgende elementen:

  • Personen (zodat je niet op bedrijven zoekt, maar op de medewerkers van een bedrijf)
  • 1e- en 2e-graads connecties
  • Nu werkzaam bij het bedrijf waarop je zoekt
  • Selecteer eventueel de functies die interessant zijn voor jou

Je krijgt nu een lijstje met mensen waarmee je al gelinkt bent of die een gedeelde connectie hebben met jou. Door te klikken op de link ‘gedeelde connectie’ kun je zien wie deze connectie is. Ken jij die connectie goed genoeg om te vragen of deze persoon je misschien wil introduceren bij de door jou zojuist gescoute persoon? Wat let je dan om je netwerk aan te spreken en die gunst te vragen?

Koude acquisitie

Heb je geen gedeelde connectie die je om een gunst kunt vragen? Dan komt het aan op jouw eigen vermogen om koude acquisitie te plegen. Je kunt nu niemand om hulp vragen en dus kun je deze persoon zelf een connectieverzoek sturen. Dit is namelijk de enige manier waarop je iemand met een basisaccount (onbetaald) een Inmail kunt sturen. Zorg er dus wel voor dat je jouw bericht persoonlijk maakt en vertel degene die je uitnodigt, waarom je hem of haar graag zou willen toevoegen aan jouw netwerk. De kans is dan vele malen groter dat jouw connectieverzoek geaccepteerd wordt. Daarna kun je deze persoon langere Inmails sturen.

Relationship & Endorsements

Wanneer je regelmatig met mensen linkt, krijg je op den duur een lijst van connecties die je misschien niet zo goed kent. Om te onthouden waar en hoe je deze mensen hebt ontmoet, heeft LinkedIn een soort CRM systeem ingebouwd. Je kunt in het profiel van je connectie, onder zijn of haar foto, contactinformatie invullen en je relatie beschrijven. Je kunt hier niet alleen invullen hoe en waar je elkaar hebt ontmoet, ook kun je een herinnering voor jezelf instellen. Had je afgesproken dat je deze persoon nog zou bellen? Herinner jezelf hier dan aan. LinkedIn geeft je een melding wanneer de tijd die je hebt ingesteld is verstreken.

Free publicity

Een fantastische nieuwe manier van free publicity is Pulse. Via Pulse kun je bloggen op LinkedIn. Dit is iets anders dan het plaatsen van een update. Het verschil is dat jouw bericht bij het delen van een update een beperkt aantal tekens mag bevatten en het enkel op de tijdlijn van jouw connecties verschijnt. Bij het delen van een blog heb je deze beperking in tekens niet, en krijgt jouw hele netwerk een melding zodra je een blog deelt. Ook wanneer je de functie notify your network hebt uitgeschakeld. Je blog genereert dus meer aandacht. Dit zorgt er vervolgens voor dat mensen jouw blog gaan lezen en eventueel ‘interessant vinden’. Jouw blog zal zich als een olievlek over LinkedIn verspreiden. Je zult bijvoorbeeld merken dat jouw profiel bekeken wordt door mensen die je helemaal niet kent. En wie weet wat deze gratis publiciteit jou vervolgens oplevert! Maar pas op dat je je grenzen niet overschrijdt. Je wilt geen spammer worden, want daar zit niemand op te wachten. Doseer je blogs dus en plaats niet wekelijks, maar af en toe een bijdrage. En deel waardevolle kennis en geen verkooppraatjes!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over LinkedIn

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

LinkedIn heeft AI helemaal ontdekt. Het rolt nu nog meer mogelijkheden uit, waaronder de optie om je curriculum vitae een flinke boost te geven. 

Social Media14.06.2024

Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is