Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Mastodon heeft bij monde van haar oprichter deze week bekendgemaakt dat nieuwe gebruikers van het sociale netwerk vanaf nu een standaard serviceprovider voorgesteld krijgen. Het sociale netwerk werkt vanaf de start al met decentrale serviceproviders. Dat zijn er inmiddels al bijna 10.000. Als je je aanmeldt bij Mastodon, dan moet je zelf een van die serviceproviders kiezen. Dat blijkt voor veel potentiële nieuwe gebruikers een drempel te zijn waar zij niet overheen durven te stappen. Daarom heeft het sociale netwerk nu een standaard server ingesteld, Mastodon.social, en de capaciteit daarvan fors opgeschaald.
Standaard serviceprovider moet meer gebruikers lokken
Daarmee lijkt Mastodon min of meer af te stappen van een van haar belangrijkste missiedoelen: het ontwikkelen en exploiteren van een decentraal platform. Je kiest zelf bij welke serviceprovider je wilt aansluiten. Die keuze heeft overigens geen gevolg voor je tijdlijn en het kunnen zien van berichten van volgers en mensen die jij volgt die via een andere serviceprovider op Mastodon ‘aangesloten’ zijn.
Toch ziet oprichter en CEO van het platform, Eugen Rochko, de beslissing om een standaard serviceprovider aan te bieden juist als kans om die missie beter te laten slagen. Nu lijkt het platform vooral gebruikers aan te trekken die decentralisatie al omarmd hebben. Die hoeven niet meer overtuigd te worden. Door het aanbieden van een standaard serviceprovider is de verwachting dat Mastodon ook andere gebruikers gaat aantrekken die zo dan bekend raken met decentralisatie.
“We begrijpen dat het verwarrend kan zijn om te beslissen met welke Mastodon-serviceprovider u uw ervaring wilt beginnen. We weten dat dit voor veel mensen een compleet nieuw concept is, aangezien van oudsher het platform en de dienstverlener één en hetzelfde zijn. Deze keuze onderscheidt Mastodon van bestaande sociale netwerken, maar vormt ook een unieke onboarding-uitdaging. Om deze stap gemakkelijker te maken, hebben we nu een standaard aanmeldingsoptie die werkt met een server die we beheren. Als u een andere server wilt verlaten of er lid van wilt worden, kunt u dat op elk moment doen”, aldus CEO en oprichter Eugen Rochko.
Was de Mastodon hype niet al voorbij?
Mastodon was een half jaar geleden ineens groot in het nieuws. Het zou hét alternatief voor het door Elon Musk overgenomen Twitter zijn. En hoewel de gebruikersaantallen van Mastodon enkele wreken door het dak gingen, bleef het daarna toch vrij stil rondom het sociale netwerk. Een maand geleden leefde het platform weer even op toen Musk zijn besluit doorzette om de tarieven voor het (commercieel) API-gebruik voor Twitter fors te verhogen.
Het kan natuurlijk goed zijn dat veel potentiële nieuwe gebruikers Mastodon links laten liggen omdat ze moeite hebben met de decentralisatie van serviceproviders voor het platform. Maar of dat inderdaad ertoe geleid heeft dat de gebruikersaantallen na de piek rondom de overname van Twitter door Musk nu ietwat stagneren – en aanvankelijk zelfs weer fors terugliepen? Dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk. De komende weken en maanden zal moeten blijken wat de invoering van een standaard serviceprovider doet met de populariteit en gebruikersaantallen van Mastodon.
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024