Social Media03.05.2023

Mastodon wil gebruikers minder ‘afschrikken’ met standaard serviceprovider


Mastodon heeft bij monde van haar oprichter deze week bekendgemaakt dat nieuwe gebruikers van het sociale netwerk vanaf nu een standaard serviceprovider voorgesteld krijgen. Het sociale netwerk werkt vanaf de start al met decentrale serviceproviders. Dat zijn er inmiddels al bijna 10.000. Als je je aanmeldt bij Mastodon, dan moet je zelf een van die serviceproviders kiezen. Dat blijkt voor veel potentiële nieuwe gebruikers een drempel te zijn waar zij niet overheen durven te stappen. Daarom heeft het sociale netwerk nu een standaard server ingesteld, Mastodon.social, en de capaciteit daarvan fors opgeschaald.

Standaard serviceprovider moet meer gebruikers lokken

Daarmee lijkt Mastodon min of meer af te stappen van een van haar belangrijkste missiedoelen: het ontwikkelen en exploiteren van een decentraal platform. Je kiest zelf bij welke serviceprovider je wilt aansluiten. Die keuze heeft overigens geen gevolg voor je tijdlijn en het kunnen zien van berichten van volgers en mensen die jij volgt die via een andere serviceprovider op Mastodon ‘aangesloten’ zijn.

Toch ziet oprichter en CEO van het platform, Eugen Rochko, de beslissing om een standaard serviceprovider aan te bieden juist als kans om die missie beter te laten slagen. Nu lijkt het platform vooral gebruikers aan te trekken die decentralisatie al omarmd hebben. Die hoeven niet meer overtuigd te worden. Door het aanbieden van een standaard serviceprovider is de verwachting dat Mastodon ook andere gebruikers gaat aantrekken die zo dan bekend raken met decentralisatie.

“We begrijpen dat het verwarrend kan zijn om te beslissen met welke Mastodon-serviceprovider u uw ervaring wilt beginnen. We weten dat dit voor veel mensen een compleet nieuw concept is, aangezien van oudsher het platform en de dienstverlener één en hetzelfde zijn. Deze keuze onderscheidt Mastodon van bestaande sociale netwerken, maar vormt ook een unieke onboarding-uitdaging. Om deze stap gemakkelijker te maken, hebben we nu een standaard aanmeldingsoptie die werkt met een server die we beheren. Als u een andere server wilt verlaten of er lid van wilt worden, kunt u dat op elk moment doen”, aldus CEO en oprichter Eugen Rochko.

Was de Mastodon hype niet al voorbij?

Mastodon was een half jaar geleden ineens groot in het nieuws. Het zou hét alternatief voor het door Elon Musk overgenomen Twitter zijn. En hoewel de gebruikersaantallen van Mastodon enkele wreken door het dak gingen, bleef het daarna toch vrij stil rondom het sociale netwerk. Een maand geleden leefde het platform weer even op toen Musk zijn besluit doorzette om de tarieven voor het (commercieel) API-gebruik voor Twitter fors te verhogen.

Het kan natuurlijk goed zijn dat veel potentiële nieuwe gebruikers Mastodon links laten liggen omdat ze moeite hebben met de decentralisatie van serviceproviders voor het platform. Maar of dat inderdaad ertoe geleid heeft dat de gebruikersaantallen na de piek rondom de overname van Twitter door Musk nu ietwat stagneren – en aanvankelijk zelfs weer fors terugliepen? Dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk. De komende weken en maanden zal moeten blijken wat de invoering van een standaard serviceprovider doet met de populariteit en gebruikersaantallen van Mastodon.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Social Network

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?