Wist je dat het merendeel van de Nederlanders verwacht na de coronacrisis nog net zoveel online aankopen te doen als nu? Er zijn zelfs consumenten die denken nog meer online aankopen te doen in de toekomst. Om online shoppen nog aantrekkelijker te maken kun je jouw social media kanalen heel eenvoudig inzetten. Met Instagram Shopping bijvoorbeeld.
Met Instagram Shopping breng je jouw producten onder de aandacht in je posts en Stories. Waar je voorheen alleen een url kwijt kon in de welbekende ‘link in bio’ zijn er nu dus veel meer mogelijkheden om de directe link te maken met producten uit je webshop.
Volgers kunnen via een product tag in een bericht of via Stories middels een sticker doorgestuurd worden naar een productpagina. Je verlaat hiermee Instagram niet. Door slechts een enkele klik krijgen jouw volgers en andere Instagram gebruikers deze gegevens te zien:
Maak je actief gebruik van Instagram Shopping en plaats je 9 shopping posts? Dan beloont Instagram je met de mogelijkheid om de knop ‘winkel bekijken’ toe te voegen aan je profiel. Klikt een gebruiker op deze knop, dan komen ze terecht in jouw volledige Instagramshop.
Wil je weten hoe je Instagram Shopping kunt activeren en instellen? Check dan de uitgebreide handleiding via Instagram Business.
Account helemaal correct ingesteld en inmiddels al bezig met het taggen van producten in jouw berichten en Stories? Goed bezig! We geven je een aantal tips om nog meer uit Instagram Shopping te halen:
Binnen Instagram kunnen gebruikers nieuwe producten ontdekken. Dat kan door onderin het scherm op de shoppingbag te klikken. Hier kan ook via een zoekfunctie gezocht worden naar specifieke producten. Als shopeigenaar heb je geen controle over welke producten hier zichtbaar zijn. Het algoritme van Instagram bepaalt dat. Meer kans maken om hier getoond te worden? Zorg dat je al jouw foto’s (of video’s) tagt met relevante product tags.
Je Instagram pagina vervult natuurlijk een ander doel dan bijvoorbeeld je website. Zorg er dan ook voor dat je hebt nagedacht over de strategie op dit platform. Op jouw website willen bezoekers over het algemeen praktische informatie vinden, terwijl je Instagram account een echt inspiratieplatform kan zijn. Bepaal daarom wat voor soort content je gaat maken en plaatsen. Wanneer je actief aan de slag gaat met product tags, is het ook belangrijk om na te denken over hoe je jouw doelgroep zover krijgt om de tags aan te klikken en daadwerkelijk een aankoop te doen!
Je bent natuurlijk al bekend met de mogelijkheid om naast een enkele foto ook een carrousel of zelfs een video te kunnen posten. Maak dan ook zeker gebruik van deze verschillende contentvormen, dit komt de zichtbaarheid van jouw product tags ten goede. Plaats dus afwisselend een losse foto, een caroussel, video’s en maak ook zeker actief gebruik van Stories en de product tag sticker!
Wist je dat je maar liefst 20 verschillende producten in een carrousel post met 10 foto’s bericht kunt taggen? Maak zo je eigen lookbook, zoals veel kledingmerken dit veel doen, zowel offline als online. Lanceer je een nieuwe collectie bijvoorbeeld? Tag dan alle producten in je berichten! Niets is vervelender dan dat perfecte shirtje tegenkomen op Instagram en vervolgens niet weten waar je het kunt krijgen.
Instagram is natuurlijk bovenal een echt inspiratieplatform. Probeer jouw volgers dan ook zoveel mogelijk te inspireren door mooie lifestyle beelden te delen, en hier je producten in te taggen. Platte productfoto’s spreken niet tot de verbeelding en mensen zijn niet aanwezig op Instagram om dit soort foto’s te zien. Zorg voor eenheid in je feed, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een filter. Kies daarnaast ook altijd voor eigen gemaakte beelden, en niet voor stock beeld.
Met onze tips kun je met Instagram Shopping nog meer online verkopen genereren en inspelen op de behoefte van jouw doelgroep! Heb je hulp nodig bij de ontwikkeling van jouw Instagram strategie of het opzetten van een Instagram shop? Neem dan eens contact op met onze partner Red Banana. Zij zijn experts op het gebied van content marketing en social media management!