Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wist je dat het merendeel van de Nederlanders verwacht na de coronacrisis nog net zoveel online aankopen te doen als nu? Er zijn zelfs consumenten die denken nog meer online aankopen te doen in de toekomst. Om online shoppen nog aantrekkelijker te maken kun je jouw social media kanalen heel eenvoudig inzetten. Met Instagram Shopping bijvoorbeeld.
Wat is Instagram Shopping?
Met Instagram Shopping breng je jouw producten onder de aandacht in je posts en Stories. Waar je voorheen alleen een url kwijt kon in de welbekende ‘link in bio’ zijn er nu dus veel meer mogelijkheden om de directe link te maken met producten uit je webshop.
Volgers kunnen via een product tag in een bericht of via Stories middels een sticker doorgestuurd worden naar een productpagina. Je verlaat hiermee Instagram niet. Door slechts een enkele klik krijgen jouw volgers en andere Instagram gebruikers deze gegevens te zien:
- Het betreffende product
- Een korte omschrijving
- De op dat moment geldende prijs
- Een link naar je website (om de betaling te voldoen)
Maak je actief gebruik van Instagram Shopping en plaats je 9 shopping posts? Dan beloont Instagram je met de mogelijkheid om de knop ‘winkel bekijken’ toe te voegen aan je profiel. Klikt een gebruiker op deze knop, dan komen ze terecht in jouw volledige Instagramshop.
Wil je weten hoe je Instagram Shopping kunt activeren en instellen? Check dan de uitgebreide handleiding via Instagram Business.
Zo haal je het meeste uit Instagram Shopping
Account helemaal correct ingesteld en inmiddels al bezig met het taggen van producten in jouw berichten en Stories? Goed bezig! We geven je een aantal tips om nog meer uit Instagram Shopping te halen:
Maak gebruik van product tags voor nog meer zichtbaarheid
Binnen Instagram kunnen gebruikers nieuwe producten ontdekken. Dat kan door onderin het scherm op de shoppingbag te klikken. Hier kan ook via een zoekfunctie gezocht worden naar specifieke producten. Als shopeigenaar heb je geen controle over welke producten hier zichtbaar zijn. Het algoritme van Instagram bepaalt dat. Meer kans maken om hier getoond te worden? Zorg dat je al jouw foto’s (of video’s) tagt met relevante product tags.
Ontwikkel een (nieuwe) contentstrategie
Je Instagram pagina vervult natuurlijk een ander doel dan bijvoorbeeld je website. Zorg er dan ook voor dat je hebt nagedacht over de strategie op dit platform. Op jouw website willen bezoekers over het algemeen praktische informatie vinden, terwijl je Instagram account een echt inspiratieplatform kan zijn. Bepaal daarom wat voor soort content je gaat maken en plaatsen. Wanneer je actief aan de slag gaat met product tags, is het ook belangrijk om na te denken over hoe je jouw doelgroep zover krijgt om de tags aan te klikken en daadwerkelijk een aankoop te doen!
Maak gebruik van verschillende contentvormen
Je bent natuurlijk al bekend met de mogelijkheid om naast een enkele foto ook een carrousel of zelfs een video te kunnen posten. Maak dan ook zeker gebruik van deze verschillende contentvormen, dit komt de zichtbaarheid van jouw product tags ten goede. Plaats dus afwisselend een losse foto, een caroussel, video’s en maak ook zeker actief gebruik van Stories en de product tag sticker!
Tag alle zichtbare producten
Wist je dat je maar liefst 20 verschillende producten in een carrousel post met 10 foto’s bericht kunt taggen? Maak zo je eigen lookbook, zoals veel kledingmerken dit veel doen, zowel offline als online. Lanceer je een nieuwe collectie bijvoorbeeld? Tag dan alle producten in je berichten! Niets is vervelender dan dat perfecte shirtje tegenkomen op Instagram en vervolgens niet weten waar je het kunt krijgen.
Kies voor aantrekkelijke lifestyle beelden boven productfoto’s
Instagram is natuurlijk bovenal een echt inspiratieplatform. Probeer jouw volgers dan ook zoveel mogelijk te inspireren door mooie lifestyle beelden te delen, en hier je producten in te taggen. Platte productfoto’s spreken niet tot de verbeelding en mensen zijn niet aanwezig op Instagram om dit soort foto’s te zien. Zorg voor eenheid in je feed, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een filter. Kies daarnaast ook altijd voor eigen gemaakte beelden, en niet voor stock beeld.
Instagram Shopping inzetten voor jouw online verkopen
Met onze tips kun je met Instagram Shopping nog meer online verkopen genereren en inspelen op de behoefte van jouw doelgroep! Heb je hulp nodig bij de ontwikkeling van jouw Instagram strategie of het opzetten van een Instagram shop? Neem dan eens contact op met onze partner Red Banana. Zij zijn experts op het gebied van content marketing en social media management!
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024