Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram doet niet aan Wrapped-achtige lijstjes, maar heeft wel een manier gevonden om gebruikers een terugblik op 2022 te laten maken. In een knop die verschijnt binnen Reels kun je door tenminste drie foto’s of video’s te selecteren jouw eindejaarsreel maken. Je kunt daarbij kiezen voor een voice-over van zanger Bad Bunny, producer DJ Khaled, rapper Badshah of Stranger Things-actrice Priah Ferguson.
Instagram recap 2022
Een jaar-recap maken is bepaald niet nieuw voor het social medium: vorig jaar konden we gebruikmaken van Playback, waarbij er automatisch 10 Stories werden geselecteerd en je eventueel zelf nog wat aanpassingen kon doen. Toch blijven veel mensen naar apps van derden grijpen om bijvoorbeeld te laten zien wat hun 9 populairste Instagram-posts waren van het jaar. Instagram hoopt met de nieuwe eindejaarsreel dat gebruik van apps van buitenaf wat te verminderen.
Het is niet verbazingwekkend dat Instagram dit jaar kiest voor Reels. Het lag dit jaar zelfs onder vuur door die Reels, die na-aperij van TikTok, omdat het zelfs de vierkante foto’s die mensen er tien jaar geleden opzetten een soort langer werden gemaakt om maar op dat hele scherm te passen: iets waar gebruikers totaal niet over te spreken waren.
TikTok-na-aperij
Die update is dan ook teruggedraaid, maar desalniettemin doet Instagram er nog steeds alles aan om TikTok voor te blijven. Iets wat in de praktijk vooral veel kopieerwerk betekent. Aan de andere kant doen Reels op Instagram het gewoon heel goed, dus geen wonder dat het bedrijf via Reels wil stilstaan bij dit jaar waarin Reels groeiden en groeiden. Er worden elke dag meer dan 140 miljard Reels afgespeeld (!).
Nu kun je dus kiezen voor een grappige voice-over gecombineerd met jouw favoriete momenten van het jaar. De voice-overs zijn geen deepfakes, het zijn standaard teksten.
BadBunny en Priah Ferguson
Dit zijn ze (op die van Badshah na, die in het Indiaas is):
@BadBunnyPR: Recap; “I’ve said this before and I’ll say it again, we have to start worrying less, life goes by too fast, enjoy each moment. Just like this year, I’ll have it in my heart por siempre. I’m grateful for all the amazing moments I was able to enjoy and all the people who formed part of it. Instagram, we are ready for 2023!”
@DJKhaled: Recap; “We made it through another year with blessings and I’m grateful for everything! Don’t forget to celebrate the moments – between my album and all the beautiful places I went to, this year taught me time with family and friends is what matters. I’m looking forward to seeing how people use my Reels template to share their 2022 memories with the ones they love.”
@PriahFerguson: Recap; “This year was a ride! It came with highs and lows, but these special moments bring me joy. I’ve been looking back at the places I got to travel to, my birthday, my favorite looks, the epic premiere of Stranger Things, and tons of hilarious times with friends. My Reel shows some funny moments I haven’t shared on Instagram yet – I’m hyped to see people get creative and use my template to show off secret memories from their camera roll.”
Zelf maken
De optie moet sinds gisteren beschikbaar zijn binnen Instagram, maar op onze Android-telefoon was deze nog niet aanwezig. Instagram schrijft: “Vanaf 19 december krijgt iedereen een knop in hun Instagram-feed om de 2022 Recap te maken. Je kan toegang krijgen tot de sjablonen en voice-overs als je onderaan in de app klikt op de Reels-knop en vervolgens rechtsboven klikt op het camera icoon.“ Misschien nog even speuren dus. Wacht niet te lang met het maken van je Reel, mocht je de optie hebben: hij blijft namelijk maar een paar weken.
Verder lezen over Instagram
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Verder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024