04.08.2022
Social Media

Liveshopping is geen succes: waarom slaat het niet aan?

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Nadat TikTok zijn plannen voor liveshopping in het Westen heeft stilgelegd, stopt Facebook nu ook zijn liveshoppingmogelijkheden. Online shoppen via een social media-livestream blijkt niet populair: hoe zit dat?

Tell Sell op social media

Liveshopping klinkt alsof je er veel moeite voor moet doen, maar dat is juist niet zo. Je hoeft niet live ergens aanwezig te zijn. Je kunt het juist vanuit je luie stoel doen: een influencer of merk start op social media een livestream met shoppingmoglijkheid en hierin kun je dan tot een aankoop overgaan. De beste vergelijking is Tell Sell: iemand vertelt je vanalles en nogwat over het product, maar je kunt via de chat ook vragen insturen over het product.

Vroeger bij Tell Sell (en nu nog steeds met Tommy Teleshopping) zag je op televisie een product dat heel fanatiek werd aangeprezen. En, als je snel reageerde, dan kreeg je er zelfs gratis accessoires bij! Je bestelde het product dan via de telefoon. Het waren vaak van die vernuftig lijkende items en mede dankzij acteurs leek het alsof een buikspierstellage je met vijf minuten per dag al na twee weken in een gespierde Adonis kon veranderen. Hoewel sommige Tell Sell-artikelen zeker hun werk doen, blijken het toch regelmatig miskopen. Dat ligt overigens niet altijd aan het product zelf, maar aan de mens: iets belandt ergens achter een kast, onder een bank of in een verlaten la en er wordt nooit meer naar omgekeken.

Aan de andere kant bestaat Tell Sell al enorm lang en blijft het blijkbaar zeer succesvol, want anders zouden televisiezenders er niet zoveel zendtijd aan opofferen (tot ergernis van vele televisiekijkers). Toch blijkt die ergernis best groot te zijn, want we kopen geen dingen in de Tell Sell-variant op Facebook en TikTok, wanneer het online en live is. Komt dat omdat het live is en je maar net moet zijn ingetuned, of komt het omdat we dit soort verkopen op social media niet kunnen waarderen?

Liveshopping op Facebook

Waarschijnlijk is het een combinatie van dingen. Enerzijds moet je voor liveshopping op het juiste moment zijn ingelogd en tijd hebben, anderzijds vindt niet iedereen het waarschijnlijk even tof om met zo’n commerciële boodschap te worden geconfronteerd. Zeker niet als hun favoriete influencer ermee komt, omdat ze zich dan soms onder druk gezet voelen om het te kopen. Wat als vrienden, vriendinnetjes, collega’s of de buren het product straks wél hebben? Tegelijkertijd is dat echter ook juist waardoor je zou denken dat liveshopping razend populair zou moeten zijn: de mensen die je al fantastisch vindt en volgt, en waar je waarschijnlijk al wel eens producten van koopt, die doen dat nu nog toegankelijker omdat je ook live vragen kunt stellen.

De reden dat Facebook zijn liveshoppingmogelijkheid stopzet is omdat het zich volledig wil concentreren op Reels. Het is dan ook nu al niet meer mogelijk om liveshoppingsessies te plannen, maar de sessies die tot 1 oktober gepland staan, kunnen nog doorgaan. Daarna stopt het. Het laat doorschemeren dat liveshoppingsessies misschien vaak wat lang zijn, terwijl het publiek volgens Facebook vraagt om kortere video’s. Dat is waarom Facebook en Instagram volledig gaan voor Reels en hiermee nog meer kopieën worden van TikTok.

Echter is het nog niet helemaal voorbij voor liveshopping, want waar je op TikTok en Facebook niet meer terechtkunt voor deze ‘hobby’, kan dat op Instagram nog wel. Blijkbaar ziet moederbedrijf Meta er dus wel degelijk brood in. Er moet ook wel brood inzitten: er is veelal te lezen dat liveshopping sinds het coronavirus zijn intrede deed juist een welkome vernieuwing is, naast dat bijvoorbeeld Chinezen wel veel schijnen te liveshoppen via TikTok. In China is liveshoppen écht popualir: meer dan 60 miljard euro omzet per jaar wordt er uit deze sessies gehaald.

Live kopen

Hoewel liveshopping nu even aan de kant wordt geschoven, zijn er nog steeds veel mensen die erin geloven en die denken dat het ook op TikTok en Facebook wel weer terugkomt voor het Westerse publiek. Misschien moet er dan ook beter over deze optie worden gecommuniceerd, zodat niet alleen de makers, maar ook de kijkers begrijpen wat liveshopping is.

Waarschijnlijk vertrouwen mensen deze variant van shoppen nog niet zo heel erg en aarzelen ze daarom wellicht met een aankoop doen. Wie weet hoe dit straks in het metaverse is, wanneer je mogelijk met je avatar zelf middenin zo’n koopsessie staat. Dan voelt het waarschijnlijk ineens veel meer als de markt, in plaats van Tell Sell. Hoe dan ook: het blijkt nu nog niet helemaal de tijd te zijn voor liveshoppen, maar we denken zomaar dat dat een ‘nog niet’ is, geen ‘nooit niet’.

Share this post