Social media influencers, micro influencers, macro influencers en fashion influencers: ze zijn er in alle soorten en smaken en synoniem voor een groot aantal volgers op Instagram. Andere social media kanalen doen zeker meer maar Instagram is waar het echte ‘influencen’ gebeurt.
De echte waarde van het aantal volgers – fake or not – laat zich moeilijk meten. Zodra de getallen te groot worden is het vaak mis. In de wereld van de fashion wil iedere vrouw graag influencer worden, maar je wordt niet zo maar een Negin Mirsalehi, Yara Michels, Anna Nooshin of Lizzy van der Ligt. Vrouwen die aan de top staan van de modewereld en wel degelijk in staat zijn met hun online activiteiten op social media de keuze voor een merk of style te beïnvloeden.
En in die wereld van fashion influencers is daar nu ook Lil Miquela. Met inmiddels 847.000 volgers op instagram en sinds kort een eigen kledinglijn is Lil een rising star in de wereld van fashion. Haar echte naam is Miquela Sousa en is zij een influencer als elke andere: 19 lentes jong, half Braziliaans, half Spaans en woont in Los Angeles en is naast een fashion icoon ook nog eens zangeres. Haar debuutsingle ‘Not Mine’ (uitgebracht in augustus 2017) stond lange tijd in de Spotify Viral top tien.
Toch is er iets anders aan de hand met Lil Miquela: ze is niet echt maar slechts een virtuele avatar die alleen online bestaat. Ze werkt dan wel voor Prada en Chanel en woont exclusieve evenementen bij met andere influencers, maar in werkelijkheid bestaat ze niet. Lil Miquela is dus niets meer dan een computergegenereerd model, gelanceerd in 2016 en bekend geworden door de vraag of zij een kunstproject was of een marketingstunt.
Als je het weet dan zie je daarna duidelijk dat Lil Miquela is gemaakt door een computer, maar haar leven en wat ze doet is dat van een normaal mens. Hoewel Miquela er duidelijk uitziet als een computer, is haar geadopteerde persoon die van een mens.
Alsof er al genoeg niet echt is op Instagram (en ook op andere sociale media) ontstaan er nu dus ook virtuele Instagram influencers. Voor grote merken vertegenwoordigen zij een enorm potentieel om niet alleen op een dieper niveau met consumenten in contact te komen, maar ook om volledige controle te hebben over deze influencers. Waar bestaande influencers over de datum kunnen raken, of net die dingen doen die je als merk juist niet wil, kun je met een creatie als Lil Miquela veel meer kanten uit. Of digitale influencers de toekomst zijn valt nog niet te voorspellen maar hun komst is zeker.