Instagram heeft geen iPad-app. Waar we eerder al jarenlang verbaasd waren dat Photoshop geen tablet-app had, daar zijn we dat nu over Instagram. Enerzijds is het te begrijpen, anderzijds lijkt het een gemiste kans. Een kans die Meta nu misschien goed wil maken: Instagram krijgt namelijk mogelijk een iPad-app.
Je denkt toch: waarom was dit er niet eerder? Dat is ook het geval geweest met Adobe’s fotobewerker, maar daarvan lag het vooral aan de manier waarop je ermee omgaat: het is moeilijk om al die bewerkingsopties toe te voegen voor Photoshop. Tegelijkertijd is Instagram natuurlijk al een app en zou het makkelijk moeten zijn om die zo te schalen dat het op de iPad werkt.
Het werkt overigens op dit moment ook wel op de iPad, maar het is inderdaad een vergrootte versie van de iPhone-app. Het is geen app die speciaal voor iPad is aangepast en gemaakt. Dat komt er nu dus misschien wel aan. Meta zou volgens The Information aan een Instagram-app voor iPad werken. De reden hiervoor is vooral Chinees: TikTok heeft inmiddels veel terrein gewonnen en daar gaat het nog wel even mee door.
Zeker als TikTok straks (deels) in Amerikaanse handen is, dan wordt het misschien een nog populairdere app bij de Amerikanen. Tegelijkertijd lijkt dat mede door de tarieven die Trump heeft aangekondigd en inmiddels van kracht zijn een ver-van-ByteDance’-bed-show. Het bedrijf zou de deal op het laatste moment hebben afgeketst door Trumps aankondiging en nu heeft het tot half juni om alsnog een eigenaar te vinden.
Het lijkt ook al best lang op de rol te staan: Instagram-chef Adam Mosseri zei in februari 2022 al dat het het vaak de vraag kreeg om een Instagram-iPad-app te maken, maar dat de groep die erom vroeg nog niet groot genoeg was om het prioriteit te geven. Blijkbaar is die groep nu toch genoeg gegroeid. In 2023 zei Instagram nog dat het er niet aan werkte, maar dat het wel een goed idee was om dat ooit wel te doen. Eerst had het echter tijd nodig om andere dingen te verbeteren.
Meta vond het qua ontwikkeling dus niet belangrijk genoeg, maar dat lijkt nu te veranderen. Helemaal omdat het natuurlijk op zich niet onmogelijk was om Instagram te gebruiken op de tablet van Apple, kunnen we ons ergens voorstellen waarom er weinig haast werd gemaakt. Ook zouden advertenties op Instagram op een tablet wat minder aantrekkelijk zijn, waardoor er minder geld kan worden verdiend.