De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De afgelopen 48 uur verliepen op social media gebied niet geheel vlekkeloos voor KLM. De social afdeling van KLM India plaatste een nogal gevoelig bericht dat Twitter KLM India niet in dank af nam. Een bericht over borstvoeding op het Nederlandse twitteraccount zorgde voor nogal wat kritiek.
“Stoelen op de achterste rijen zijn het veiligst”
KLM India plaatste dinsdag een bericht over het kiezen van stoelen en de kans op het overleven van een crash. “Stoelen achter in het vliegtuig zijn het veiligst.” Waar je volgens de tweet beter je stoel niet uit kon zoeken? In het midden van het vliegtuig. “Volgens onderzoek van Time, het sterftecijfer is het grootst voor stoelen in het midden van het vliegtuig. Het sterftecijfer voor stoelen voor in het vliegtuig is marginaal kleiner en is het kleinst voor stoelen in het achterste gedeelte van het vliegtuig.”
De tweet werd op zijn zachtst gezegd niet goed ontvangen. Inmiddels heet KLM India het bericht verwijderd en excuses gemaakt via Twitter. De post was gebaseerd op openbare feiten over de luchtvaart, het was geen mening van KLM. Het was nooit de bedoeling om mensen te kwetsen.
Borstvoeding-rel
Op het internationale account van KLM kwam de luchtvaartmaatschappij ook onder vuur te liggen na een tweet over borstvoeding aan boord. Borstvoeding mag tijdens de vlucht gewoon gegeven worden, maar als er andere passagiers aan boord aanstoot nemen, mag KLM personeel de moeder vragen om zich te bedekken.
Een dekentje om je te bedekken
De tweet kwam na aanleiding van een verhaal van de Amerikaanse Shelby. Zij vertelde zondag op Facebook een verhaal over een voorval tijdens haar vlucht afgelopen maand tussen San Francisco en KLM. Ze werd tijdens de vlucht benaderd door een stewardess, toen ze haar dochter borstvoeding gaf. Ze werd gevraagd zichzelf te bedekken tijdens het voeden. De stewardess bood Shelby een dekentje aan, wat Shelby weigerde, omdat haar dochter daarvan van slag zou raken. Hierop reageerde de stewardess dat wanneer er iemand zou klagen, dit Shelby’s eigen probleem zou zijn.
Volgens Shelby was er in vliegtuig niemand die klaagde en was het alleen de stewardess die er problemen mee had. De rest van de vlucht voelde Shelby zich niet meer comfortabel en gerespecteerd. Ze sloot haar bericht af met een oproep aan alle jonge moeders om voortaan voor een andere luchtvaartmaatschappij te kiezen.
Kritiek
De tweet van KLM leidt tot veel kritiek op Twitter. “Ik vlieg in het vervolg wel met een andere maatschappij.” en “Belachelijk dat een Nederlands bedrijf anno 2019 zulke vrouwonvriendelijke regelt handhaaft” zijn twee van de vele reacties.
Maar er zijn er ook die het eens zijn met de regels van KLM.
KLM heeft nog niet op de commotie gereageerd.
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023