Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
KLM is qua inzet van sociale media een van de voorlopers in de wereld van de luchtvaart. Twee weken geleden nog, voegden zij de optie toe om ook via WhatsApp een boekingsbevestiging, instapkaart of vluchtupdates te ontvangen, en was daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account. Maar nu voegen zij wéér een nieuwe optie toe: vanaf vandaag kun je via Messenger een ticket boeken, waarbij je hulp krijgt van een stukje kustmatige intelligentie.
BlueBot
KLM krijgt heel veel vragen via sociale media, maar het zijn er eigenlijk iets té veel aan het worden. Daarom hebben ze nu een chatbot ontwikkeld die mensen via Messenger moet gaan helpen met vragen. Deze bot draagt de toepasselijke naam BlueBot en is zoals KLM zelf zegt “behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd”.
Het gaat om kunstmatige intelligentie, wat inhoudt dat de bot ook zelflerend is. Het is in een chat met BlueBot dus mogelijk om uiteindelijk een ticket te boeken zonder dat er een medewerker van KLM aan te pas is gekomen.
Lukt het niet?
Nu gaat het natuurlijk te ver om BlueBot te laten werken zonder tussenkomst van echt personeel en dus zijn er 250 mensen die de bot moeten gaan ondersteunen. Wanneer je er met de chatbot namelijk niet uitkomt, zul je worden doorverwezen naar mensen die je verder helpen.
Zo werkt de BlueBot-technologie
BlueBot is aangesloten op de API’s van KLM en ook met het CRM-systeem en is in staat om de meest geschikte vluchten aan te kunnen bieden.
Nu is het niet zo dat iedereen die met KLM wil chatten via Messenger met BlueBot in aanraking komt, want de bot doet alleen de vragen die over boekingen gaan. Daarvoor is manier bedacht die de aard van de vraag kan bepalen, en op basis daarvan je doorstuurt naar de bot of naar een medewerker.
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023