Social Media10.03.2022

​Klanten aantrekken op Instagram: zo pak je dat aan


Instagram telt meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers en dat betekent dat er genoeg publiek is om te bereiken. Maar hoe zorg je dat je dat publiek ook daadwerkelijk bereikt?

Maak een mooi en professioneel profiel

Als mensen straks je posts zien, dan zijn ze waarschijnlijk benieuwd naar welk bedrijf er achter zit. Dat betekent dat ze doorklikken naar je profiel. Zorg dus ten eerste dat je profiel er tiptop in orde uitziet. Zorg voor een duidelijke profielfoto van je logo in hoge resolutie, zorg dat de informatie klopt en volledig is en laat vooral zien waar jouw merk voor staat.

Maak gebruik van URL-stickers en de link in je bio

Vroeger moesten mensen altijd in Stories verwijzen naar de ‘link in bio’, waarbij ze het biootje van hun profiel moesten voorzien van een verse URL. Nu hoeft dat niet per se meer, want je kunt nu URL-stickers gebruiken in je Stories. Hier kun je heel direct een URL onder zetten naar bijvoorbeeld een productpagina van je bedrijf. Mensen die dus in je Stories een artikel zien dat ze interessant vinden, hebben ze binnen een druk op de knop gevonden (en hopelijk dus net zo snel gekocht).

Kies je hashtags aandachtig

Als je iets op je timeline zet, denk er dan altijd aan om een aantal hashtags te gebruiken. Vraag bijvoorbeeld aan vrienden, familie en klanten waarop zij zouden zoeken naar jouw merk. Bedenk ook zelf welke synoniemen er zoal zijn voor het product dat je biedt en zorg dat je ook die toevoegt als hashtag. Er kunnen maximaal 30 hashtags in een post, dus je kunt vrij veel hashtags kwijt in de hoop dat zoekende mensen je weten te vinden.

Zoek een format dat bij je merk past

Als je de ene keer het ene filter over je post doet en dan weer een heel andere, of als je de ene keer een video doet, die er weer heel anders uitziet dan een foto die je een dag later plaatst, dan wordt het moeilijker voor mensen om je merk te herkennen. Hoewel je zelf heel vaak je merk, je product en je post ziet, is dat niet zo vanzelfsprekend als het gaat om (potentiële) klanten. Vergeet dat niet en kies steeds weer voor de herkenbare zelfde filters. Je kunt wel het ene moment een video plaatsen en dan weer een foto, maar je zal wel ook in die content zoveel mogelijk één stijl moeten aanhouden om op te vallen.

Bedenk welke doelgroep je wil aanspreken

Kennen mensen je merk al, of moeten ze het nog leren kennen? Dat is een heel belangrijke vraag, want die heeft alles te maken met hoe jij je aanbod presenteert. Iemand die je merk nog niet kent, moet misschien meer geteased worden of juist meer uitleg krijgen, terwijl mensen die al van je merk houden, bijvoorbeeld op een spannende manier nieuwe productinnovaties geteased willen krijgen.

Vergeet de captions niet

Als je een post op Instagram maakt, dan ben je waarschijnlijk vooral bezig met wat er te zien is op de foto of in de video, maar waar ook zeker over na moet worden gedacht, dat zijn de captions. Zeker in een groot bedrijf moet er waarschijnlijk ook van verschillende managers groen licht worden gegeven voor welke tekst er bij een post komt te staan, dus het is slim om hier van tevoren over na te denken en niet pas op het postmoment zelf.

Zoek ambassadeurs voor je merk

Of je deze mensen als fotomodel gaat gebruiken voor je eigen merk, of dat je een product aan iemand geeft die dit vervolgens op zijn of haar eigen Instagramkanaal zet: het is altijd goed om op zoek te gaan naar ambassadeurs. Het is niet voor niets dat de voor- en na-verhalen op Tell Sell de standaard zijn: mensen geloven het eerder als iemand anders het vertelt, dan het bedrijf zelf. Zeker in een wereld waarin heel gewone mensen toch duizenden, tienduizenden en zelfs miljoenen volgers weten te krijgen, kun je zulke mensen maar beter als ambassadeur hebben. Het liefst maak je ze zodanig fan dat ze uit zichzelf je product posten, al zijn de meeste influencers tegenwoordig slim genoeg om daar altijd geld voor te vragen.

Interactie op Instagram

Vergeet tot slot ook niet dat het niet alleen gaat om zenden. Interactie is minstens net zo belangrijk, want wanneer mensen op social media iets vragen, is dat vaak omdat ze een product overwegen te kopen. Ook kunnen mensen op social media slechte verhalen over je product gaan delen, als ze menen dat ze niet worden gehoord. Zorg dus dat je veel aandacht besteedt aan de reacties van je (potentiële) klanten, zodat zij een persoonlijkere ervaring hebben, wat vaak uitmondt in meer succes.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Social Network

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

LinkedIn geeft aan dat het vanaf 2 december niet meer mogelijk is om audio-events te starten.

Social Media22.11.2024

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen