25.07.2022
Social Media

Kinderen halen hun nieuws tegenwoordig vooral van TikTok

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Jongeren gebruiken steeds vaker TikTok als hun eerste nieuwsbron. Ze blijven op de hoogte door video’s op het platform. Uit een onderzoek van de toezichthouder Ofcom in Groot-Brittannië blijkt dat TikTok bijna de eerste online bron is van nieuws voor kinderen van tussen de 12 en 15 jaar.

Nieuws van TikTok

In het onderzoek is te lezen: “Het gebruik van TikTok is tussen 2020 en 2022 het sterkst gestegen – van 0,8 miljoen Britse volwassenen in 2020 (1%) tot 3,9 miljoen Britse volwassenen in 2022 (7%). Daarmee komt het op gelijke hoogte met de website en app van Sky News. De groei van TikTok wordt vooral gedreven door jongere leeftijdsgroepen, waarbij de helft van de nieuwsgebruikers tussen de 16 en 24 jaar oud is. Gebruikers van TikTok voor nieuws beweren meer van hun nieuws op het platform te krijgen van ‘andere mensen die ze volgen’ (44%) dan van ‘nieuwsorganisaties’ (24%).”

Nog steeds is in het Verenigd Koninkrijk televisie- en radiozender BBC het grootst (de Engelse NPO), maar het is opvallend dat TikTok zo stijgt. Vooral omdat mensen dus het nieuws van elkaar lezen, meer nog dan van nieuwsorganisaties. Nu hebben nieuwsorganisaties het niet altijd bij het rechte eind, maar de kans is groter dat iemand via een ander al snel alleen bepaald nieuws krijgt of nieuws met een flinke mening er doorheen, terwijl nieuwsmedia over het algemeen hun best doen om alle kanten van een verhaal te belichten en een veelheid aan verschillende onderwerpen te bespreken.

Bestrijding van nepnieuws

Bovendien zijn mensen angstig over de herkomst van TikTok: het Chinese Bytedance is er namelijk niet enorm sterk in nepnieuws tegen te gaan. Hierdoor verschijnen er regelmatig video’s online die bewerkt zijn, maar worden ‘verkocht’ als de waarheid. Dit hebben we onder andere gezien rondom het coronavirus, maar ook de oorlog in Oekraïne.

Bytedance zou onvoldoende actie ondernemen om dit nepnieuws te bestrijden. Gelukkig weten veel jongeren ook dat niet alles wat je online ziet klopt. Toch is er nog steeds 30 procent van de jongeren die het nieuws op TikTok vertrouwt en dat is een flink aantal. Dat ligt echter niet per se aan TikTok: ongeveer de helft van de jongeren vertrouwt het nieuws dat op YouTube en Twitter verschijnt.

Generatie op generatie

Aan de andere kant zien we dit soort ontwikkelingen al een paar generaties achter elkaar. Waar krantenlezers bij de komst van de televisie zagen dat vooral jonge generaties daar naartoe keken voor hun nieuws, zagen mensen die televisie gewend waren dat jonge generaties overstapten op het internet voor hun nieuwsconsumptie. Nu zijn we beland bij de social media-generatie en die haalt niet geheel verrassend het grote deel van het nieuws van.. social media. Zeker nu TikTok sowieso enorm populair is geworden in een heel korte tijd (het wordt zelfs vaker bezocht dan Google) is het niet helemaal een shock dat het onder jongeren zo belangrijk is geworden.

Overigens halen Britse jongeren hun nieuws sowieso al niet zo veel van de BBC. Bij jongeren tussen de 12 en 15 jaar staat Instagram aan kop met 29 procent, met daarna YouTube en TikTok op een gedeelde tweede plaats van 28 procent. Echter is er nog een belangrijke bron van nieuws, namelijk praten met familieleden (65 procent). Televisie blijft ook populair: 59 procent krijgt het nieuws mee door de televisie in te schakelen. Toch nog een beetje opluchting voor die generatie dus.

Share this post