Na een nogal kritisch rapport van de Wall Street Journal over de schadelijkheid van het platform voor tieners, moet Facebook eraan geloven: er komt nog even geen kinder-Instagram. Dat is groot nieuws, omdat Facebook hier al lang mee bezig was. Toch zien we dat vaker: social media-platformen die worstelen met de aanwezigheid van kinderen op hun platforms.
Je ziet het bijvoorbeeld bij TikTok, dat de ene na de andere boete krijgt opgelegd omdat het niet juist omgaat met kinderen. In Nederland kregen kinderen Engelse privacyregels te zien, waardoor TikTok een flink bedrag moet betalen. Tegelijkertijd is het moeilijk te zeggen in hoeverre kinderen zich moeten bewegen op online media. Is het niet aan de ouders om beter op te letten? Immers is het -net als de chatboxen van vroeger- een perfect raam naar de rest van de wereld.
Sterker nog, het is niet alleen raam: het is een open raam. Iedereen kan een handreiking doen naar je kind en andersom. Zo komt iemand misschien wel te weten waar je kind naar school gaat of laat hij of zij je kind iets doen waar het later spijt van krijgt. Narigheid alom. Er zijn hier en daar daarom wel wat kinderfuncties ingebouwd in social media, maar dan nog: het blijft moeilijk om echt altijd en overal te weten wat je kind op social media doet. Je zou denken dat er daardoor meer kinderversies van bekende social media komen, maar dat valt tegen.
Er is geen kinderversie van Twitter, al heeft het toen Vine nog bestond wel een kinderversie gelanceerd. Ook Snapchat kwam enkele jaren geleden met SnapKidz. Facebook heeft ook al eerder ‘kinderstappen’ gezet, namelijk door een Facebook Messenger-variant te starten voor kinderen. Ook was er een heel nieuw social medium voor de kleintjes: namelijk Zigazoo, wat ook wel ‘TikTok voor kinderen’ wordt genoemd.
Waar social media misschien nog het meest mee worstelen als het gaat om kinderen op hun platforms, dat is de leeftijd. Facebook heeft al aangegeven dat zijn Instagram voor kids niet bedoeld is voor kinderen jonger dan 10 jaar. Ook TikTok is niet voor kinderen onder de 10 jaar (sterker nog: die leeftijdsgrens ligt op 13 jaar). Vraag echter aan je 8- of 9-jarige nichtje wat zijn favoriete TikTok-muser is, dan zal ze je waarschijnlijk vragen of het ook een top 5 mag zijn. En die vraag aan je nichtje, die kun je waarschijnlijk direct aan haar stellen via Facebook.
Hoe hard social media-platforms ook roepen dat ze niet voor kinderen zijn: alles wat het wel voor kinderen doet, is voor tieners die in bepaalde opzichten al iets beter met social media en de wereld kunnen omgaan dan bijvoorbeeld een 8-jarige. Juist als je platforms beschikbaar maakt voor tieners, dan voelen de allerjongsten zich alsnog vergeten en blijven zij social media gebruiken die niet voor kinderen bestemd zijn. Zoals er ook een Netflix-variant voor kinderen is, moet er toch ook wel een social media-platform te maken zijn?
Er zijn ook veel mensen die dat geen prettig idee vinden, omdat kwaadwillenden zich daar dan als kinderen kunnen voordoen. Ook vinden sommige mensen het helemaal niet oke om kinderen van minder dan tien jaar oud bloot te stellen aan deze media. Bovendien zijn het niet alleen de volwassenen waar kinderen voor moeten vrezen. Kinderen kunnen extreem gemeen tegen elkaar zijn op social media zoals elkaar voor gek zetten of uitschelden. Kortom, die worsteling die Facebook, TikTok en co hebben, die voeren ook overheden, experts en ouders.
Op die kinder-Instagram moeten we dus nog even wachten. Facebook heeft het project niet volledig afgeblazen, maar het heeft gezegd eerst advies te willen inwinnen bij experts, ouders en overheden. De meningen liggen echter zover uiteen, dat het de vraag is of het echt een uitstel is of dat Kindstagram er uiteindelijk helemaal niet komt.
Fotocredits: mirkosajkov