Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Je zou denken dat de markt voor sociale netwerken inmiddels wel verzadigd is. Niets is echter minder waar. Want met de opkomst van Clubhouse en de uitbreiding van de functies op bijvoorbeeld Instagram blijkt maar weer dat we er nog lang niet klaar mee zijn. Sinds vorig jaar maken we massaal Reels op Instagram en ook filmpjes op TikTok kijken en maken we sinds de uitbraak van het coronavirus meer dan ooit. De verschillende aanbieders kopiëren elkaars nieuwe functies dan ook graag maar voorzichtig. Er is dus duidelijk competitie!
TikTok vs Facebook
Facebook heeft grote concurrentie van TikTok. En hoewel die laatste inmiddels alweer een paar jaar actief is, heeft Facebook nog geen vergelijkbaar alternatief geboden. Instagram heeft natuurlijk wel Reels, maar het is toch echt iets anders dan TikTok. Bovendien is TikTok laagdrempelig en als je filmpje leuk genoeg is kan het relatief gemakkelijk viral gaan. Zo’n groot publiek kun je onmogelijk bereiken met een post op Facebook of Instagram. En dan hebben we het nog niet eens over alle leuke effecten die TikTok je laat gebruiken. Het is toch net even iets anders dan de sticker die tante Sjaan onder je post plaatst.
Volgens kenner Eugene Wei is wat TikTok doet ook lastig te kopiëren door de concurrentie:
Instagram Reels vs TikTok
Facebook CEO Mark Zuckerberg weet natuurlijk hoe groot de concurrentie van TikTok is. Daarom kwam Instagram vorig jaar met Reels. Die, naast de reeds bestaande stories, gebruikers meer opties hebben gegeven om video’s te plaatsen. Maar is Facebook daarmee op tijd? En is het wel echt een concurrent voor TikTok? We weten dat TikTok vooral populair is bij een jonge generatie en natuurlijk weet ook Mark dat hij die jongeren moet aanspreken voordat ze zich nooit verbonden voelen met ‘oudjes’ Facebook en Instagram.
Clubhouse
Dan hebben we nog nieuweling Clubhouse. Hoewel je er nog steeds alleen in komt met een uitnodiging (mits je een iPhone hebt), is het ongekend populair. Het zit vol beroemdheden, zowel nationaal als internationaal, en slaat bovendien goed aan bij 30+’ers. Het is een uniek nieuw platform dat we nu nergens anders mee kunnen vergelijken. Clubhouse is primair een audio-app en lijkt in niets op Facebook. Maar omdat we allemaal schaars zitten in onze tijd maken we wel keuzes op welk platform we ons willen begeven. Als dat Clubhouse is dan zal Facebook daardoor ook merken dat gebruikers minder tijd doorbrengen op het platform.
Nieuwe kapers op de kust
In een wereld waarin van alles verandert staan er continu nieuwe ondernemers op om toe te slaan. Kapers op de kust dus voor Facebook en andere gevestigde platformen, zoals Snapchat en Twitter. Naast Clubhouse is er nu ook Dispo. Een sociale foto-app op uitnodiging waar je pas na 24 uur de foto’s kunt zien die je met de app hebt gemaakt. Dispo is opgericht door David Dobrik, een van ’s werelds populairste YouTubers.
De tijd zal leren of Facebook overeind blijft en op welke manier Mark Zuckberg gaat proberen om zijn platform aantrekkelijk te houden voor gebruikers. Tot die tijd verdiepen we ons ook graag in Clubhouse en, vooruit, laat Dispo ook maar snel een hit worden.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024