12.02.2018
Social Media

Jongeren ruilen Facebook bijna 1-op-1 in voor Snapchat

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Natuurlijk verliest Facebook steeds meer jongeren. Wisten we al, is al een hele tijd bezig en de voorspelling dat het alleen maar erger wordt is weer gestaafd door onderzoek in Amerika. De laatste slag is echter opvallend, want terwijl het onderzoek van eMarketer becijfert dat ongeveer 2 miljoen gebruikers onder de leeftijd van 25 jaar gaat verliezen, verwachten ze ook dat Snapchat er 1,9 miljoen gaat oppikken. Dat zijn natuurlijk niet per se dezelfde jongeren, maar het is wel opvallend.

Snapchat is buiten Amerika minder populair, maar jongeren blijven hier ook zeker niet op Facebook hangen, dan gaan ze liever naar Instagram. Het grootste verlies werd geleden onder de jongste doelgroep: gebruikers tussen de 12 en 17 jaar. Dat betekent dat er alleen maar verlies in de toekomst van Facebook zit. Nu heeft de social media gigant zelf al gezegd dat ze liever kwaliteit dan kwantiteit willen, maar als dat geen marketingpraat is weet ik het ook niet meer.

Beeld: eMarketer
Beeld: eMarketer

Instagram backup

Uiteindelijk heeft Facebook nieuwe gebruikers nodig en met de daling van nieuw bloed (de eerste ooit) bij Facebook is dat pijnlijk. Jonge gebruikers kunnen lang gebruiker blijven en die wil je dus als platform wel hebben. De daling, gecombineerd met de vele jongeren die afscheid nemen van het platform is dat op de lange termijn niet goed.

Nu heeft Facebook gelukkig wel Instagram als backup, want die dienst gaat als een malle en houdt wel ook gewoon stand bij de jongere doelgroep, althans een stuk jonger dan de middelbare leeftijd van de gemiddelde Facebook-gebruiker. Instagram blijft voorlopig wereldwijd Snapchat ook voor, mede door gewoon ook alles te doen wat die dienst doet.

Snapchat zou volgens de onderzoekers trouwens nog veel groter kunnen worden. Ze denken dat een redesign die de app makkelijker te gebruiken maakt er nog wel eens voor zou kunnen zorgen dat er ook steeds meer ouderen (en mensen buiten de VS) de app zouden gaan gebruiken. Maar ook daar ligt gevaar op de loer: geen enkele jongere wil het platform gebruiken dat heel populair is bij zijn of haar ouders. De cyclus blijft zich dus herhalen, maar zo ver is het nog niet: eerst moet Facebook nog maar eens echt gaan zakken, voordat we de opvolging moeten gaan bespreken.

[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]

Share this post