Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Terwijl Spotify als het goed is zijn jaarlijkse verzamelwoede rondom onze data over luistergedrag weer heeft ‘stilgelegd’ om Wrapped te maken, zien we dat er op Instagram steeds meer mernsen hun ‘Wrapped’ delen van die app. Hoe zit dat?
Insta Wrapped
We houden ervan om jaarlijstjes te maken, en die hobby begint dit jaar al vroeg: november is nog niet eens door de helft of we krijgen al een Instagram Wrapped. Dat komt echter niet bij Instagram zelf vandaan: Insta Wrapped is een aparte app die een visueel aantrekkelijke opsomming maakt van allerlei data die het uit je account trekt. Denk bijvoorbeeld aan informatie over wie je geblokkeerd heeft en wie je profiel bekeken heeft. Interessant om te zien of die ene ex er tussen zit.
Maar zoals dat vaak met dit soort apps het geval is, komt Insta Wrapped met zijn makken. Deze app is niet door Instagram-eigenaar Meta gemaakt, maar door een bedrijf dat daar niets mee te maken heeft. Door jouw profiel hieraan te linken geef je dat bedrijf in één keer een heleboel data over jezelf. Je weet niet precies wat zo’n bedrijf daar vervolgens mee doet. Dat is bij Spotify Wrapped anders: dat komt gewoon van Spotify zelf. Er zijn bovendien meerdere aanwijzingen die erop duiden dat het wel een wat onbetrouwbaar bedrijf is, zoals het gebruik van de naam Instagram en het niet werken van de website.
Jaarlijstjes zijn populair, weten hackers
Kortom, hoe leuk het ook is om te weten te komen wie je ‘top friends’ waren of welke van je Stories het het beste heeft gedaan: je hebt er uiteindelijk wel je gegevens mee weggegeven. De app is in eerste instantie niet zo gevaarlijk, schijnbaar: de securitychecks van de App Store en de Play Store heeft hij overleefd. Maar wat er precies met je gegevens gebeurt, dat is een tweede. Misschien heb je niet direct last als je de app toch gebruikt, maar je kunt hiermee zeker op den duur wel in de problemen komen: je geeft immers onbekenden de sleutels tot je Instagram-account. Hebben ze je wachtwoord ook gezien, dan kunnen ze die op allerlei andere plekken ook gaan proberen met jouw gegevens.
Het is ergens jammer dat niet alle social media hun eigen Wrapped maken. Mensen vinden jaarlijstjes erg leuk en niet voor niets is Spotify hier al jaren succesvol mee. Aan de andere kant was het Spotify dat ermee kwam, waardoor anderen dat misschien niet willen na-apen. In ieder geval is er duidelijk een markt voor, dus zou het veiliger zijn voor gebruikers als Meta zelf met zo’n viral gaande campagne kon komen. We hoeven dan niet per se te weten of onze exen onze profielen hebben bekeken, maar misschien wel hoe goed bepaalde posts het hebben gedaan, wat we zelf het meest liketen, enzovoort. Werk aan de winkel Meta: dit kan zeker helpen om Instagramgebruik weer een flinke boost te geven. Tot TikTok ook met zoiets komt natuurlijk…
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024