De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Instagram heeft anderhalve week geleden 142 meme-accounts offline gehaald en daarmee een ware oproer ontketend onder de meme-community. In een poging dit weer te lijmen gaat het sociale medium strategische partnerschapmanagers inhuren.
Het was voor veel memers schrikken toen hun account plotsklaps offline werd gehaald. Veel van hen zijn tieners die aardig wat geld verdienden met de meme’s en zelfs een bedrijf op hebben gebouwd rondom het maken van meme’s. Zij waren natuurlijk not amused met de actie van Instagram en al helemaal niet met de uitleg ‘Deze accounts zijn uitgeschakeld wegens schendingen van ons beleid, inclusief poging tot misbruik van onze interne processen’.
Strategische partnerschapsmanager
Door de negatieve reacties die het bedrijf te verduren kreeg na het opschorten van de accounts, probeert het een stap te zetten richting de meme-accounts en ‘digitale uitgevers’ op haar platform. Het hoofd van deze afdeling, Lila King, zegt dat de nieuwe rol bedoeld is om belangrijke nieuwe formats en trends te identificeren en daarnaast leden op het platform bedienen zoals bekende meme-accounts als @KaleSalad, @Daquan en bijvoorbeeld @FuckJerry (FYRE!).
Het is niet voor niks dat Instagram een poging doet om de mensen achter de meme-accounts weer aan boord te krijgen of binnenboord te houden. De content van hen wordt zeven keer vaker gedeeld dan andere content. Er wordt meer dan ooit inkomsten mee verdiend en het is zelfs de manier waarop jongeren nieuws tot zich krijgen op het platform. Zo post BuzzFeed breaking news op Instagram altijd in de vorm van een meme.
Belang meme-gemeenschap
Het sociale medium is zich dan ook terdege bewust van het belang van de meme-community, King legt het verder uit: “We hebben tijdens ons werk met uitgevers en makers gezien dat de meme-gemeenschap echt invloedrijk is geworden. Memes zijn een format dat traditionele mediabedrijven steeds vaker proberen te gebruiken. Wij denken dat als we deze gemeenschap kunnen leren kennen en begrijpen, dat er veel te leren valt voor de meer traditionele mediabedrijven.”
[Fotocredits © Alexander Pokusay – Adobe Stock]
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Verder lezen over Meme
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Social Media28.10.2022
Steeds minder mensen heten Karen: en dat is niet toevallig
Social Media17.08.2022
BeReal is een nieuwe social mediahit: dit zijn de leukste memes
Online26.11.2021
Wat is Shiba Inu? Spoiler: we bedoelen niet de hond
Online21.04.2021
Het mysterie van Al Capone’s kluis is de voorloper van clickbait
Nieuws22.01.2021
Goed nieuws: ‘kat’ blijkt bedreigde diersoort, autobatterij opgeladen in 5 minuten en Bernie memes
Social Media28.12.2020