Social Media21.03.2017

Instagram Stories vs. Snapchat: wat zijn nog de verschillen?


De social media-apps die op dit moment veruit het meest gebruikt worden, gaan steeds meer op elkaar lijken. WhatsApp heeft nu ook statusupdates én je kunt ermee videobellen, Facebook is druk is met de strijd tegen nepnieuws en samen met Instagram zijn ze zo ongeveer alles waar Snapchat ooit goed in was aan het kopiëren. Want ook Facebook’s Messenger heeft nu een Snapchat-functie. Wil je vandaag de dag een foto of video de wereld in slingeren, dan heb je zoveel opties dat je gewoon niet meer weet waar je dat nu precies het beste kunt doen.

Maar laten we eens kijken naar Snapchat – nog steeds vooral dé app van de jeugd – en Instagram Stories. Ergens vorige zomer rolde Instagram voor het eerst de Snapchat-lookalike uit sindsdien is er wel het een en ander veranderd. Ooit waren er duidelijke verschillen in onder andere gebruikers en functionaliteit, maar grenzen zijn compleet aan het vervagen en de verschillen zijn op dit moment miniem. Ik zet de verschillen voor je op een rij, mocht je het zelf ook niet meer zo goed weten.

De gebruikers

Jongeren vinden Instagram te zakelijk; ouderen vinden Snapchat te speels. Wat betreft de gebruikers is er nog steeds een groot verschil, maar niet alleen in leeftijd en achtergrond, maar zeker ook in aantallen.

Instagram is het vijfde grootste sociale medium in Nederland met 3,2 miljoen gebruikers; Snapchat het achtste met 1,8 miljoen gebruikers (cijfers uit januari 2017).

Instagram bereikte in januari 2017 de grens van 150 miljoen dagelijkse gebruikers voor Stories. Dat is gelijk aan het laatste cijfer dat ook Snapchat bekend heeft gemaakt, maar uit onderstaande grafiek blijkt dus dat snaps veel minder vaak geopend worden. Bronnen beweren namelijk dat berichten op Snapchat maar liefst 20 tot 30 procent minder worden bekeken ten opzichte van de periode net voor de kloon van Instagram. De daling van Snapchat is ingezet en zelf gaan zij natuurlijk niet met nieuwe cijfers komen, want dan kan alleen maar negatieve PR zijn.

De functies

Sinds de geostickers ook inmiddels zijn gekopieerd is er eigenlijk nog maar één functie die Snapchat wél heeft en Instagram niet: de gezichtsfilters. Op Snapchat kun je jezelf in een paar seconden omtoveren in een hond of een aardbei, zet je grappige brilletjes op en kun je face-swappen. En dat kan op Instagram nog steeds niet. Het is Snapchat’s laatste usp, want qua functies zijn de twee verder nagenoeg identiek, op een paar details na:

  • je kunt op Snapchat aangeven hoe lang een foto zichtbaar moet zijn die je één op één naar iemand anders stuurt en dat kan in Instagram Stories niet;
  • Instagram heeft Boomerang – minivideo’s die vooruit en achteruit gaan – en dat heeft Snapchat niet.
Snapchat`s usp: filters\u00a9 Kylie Jenner
Snapchat`s usp: filters© Kylie Jenner

Gebruiksmomenten

Er is nog een groot verschil tussen de twee en dat heeft te maken met de gebruiksmomenten. Snapchat is gemaakt voor de verdwijnende foto’s en video’s, om te chatten en niet veel meer dan dat. Er valt van de mensen die je volgt nauwelijks iets te bekijken. Op Instagram is dat een compleet ander verhaal, daar kun je je uren vermaken met schaamteloos bekijken van foto’s van anderen en je hebt ook nog eens tal van mogelijkheden om foto’s en personen te zoeken. Instagram is zoveel meer en gebruiken we voor zoveel meer, dat het nu eenmaal ook aantrekkelijker wordt om daar de verdwijnende beelden te bekijken omdat je deze app toch al meerdere keren per dag checkt. Want steeds als je die app opent, dan staan daar die paars-oranje gekleurde rondjes en dan wil je toch even kijken. Stories zijn slechts een onderdeel van de app, misschien niet dé reden om deze te openen, maar wel de reden om er langer te blijven hangen.

Dus…?

Echt grote verschillen zijn er dus niet zoals je ziet. Wie deze ‘wedstrijd’ op lange termijn gaat winnen? Ik zet mijn geld op Instagram, puur op basis van gebruikersaantallen.

Ook al is alles wat Instagram Stories op dit moment doet afgekeken van de ander, er is wel sprake van beweging en ontwikkeling. Dat is bij Snapchat niet het geval, de app staat stil. Om te groeien moeten er nieuwe functies bedacht en toegevoegd worden. Dus wie weet wordt het nog verhaal net als David en Goliath, en weet Snapchat een slinger te vinden die de ‘reus’ alsnog kan verslaan.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland