De social media-apps die op dit moment veruit het meest gebruikt worden, gaan steeds meer op elkaar lijken. WhatsApp heeft nu ook statusupdates én je kunt ermee videobellen, Facebook is druk is met de strijd tegen nepnieuws en samen met Instagram zijn ze zo ongeveer alles waar Snapchat ooit goed in was aan het kopiëren. Want ook Facebook’s Messenger heeft nu een Snapchat-functie. Wil je vandaag de dag een foto of video de wereld in slingeren, dan heb je zoveel opties dat je gewoon niet meer weet waar je dat nu precies het beste kunt doen.
Maar laten we eens kijken naar Snapchat – nog steeds vooral dé app van de jeugd – en Instagram Stories. Ergens vorige zomer rolde Instagram voor het eerst de Snapchat-lookalike uit sindsdien is er wel het een en ander veranderd. Ooit waren er duidelijke verschillen in onder andere gebruikers en functionaliteit, maar grenzen zijn compleet aan het vervagen en de verschillen zijn op dit moment miniem. Ik zet de verschillen voor je op een rij, mocht je het zelf ook niet meer zo goed weten.
Jongeren vinden Instagram te zakelijk; ouderen vinden Snapchat te speels. Wat betreft de gebruikers is er nog steeds een groot verschil, maar niet alleen in leeftijd en achtergrond, maar zeker ook in aantallen.
Instagram is het vijfde grootste sociale medium in Nederland met 3,2 miljoen gebruikers; Snapchat het achtste met 1,8 miljoen gebruikers (cijfers uit januari 2017).
Instagram bereikte in januari 2017 de grens van 150 miljoen dagelijkse gebruikers voor Stories. Dat is gelijk aan het laatste cijfer dat ook Snapchat bekend heeft gemaakt, maar uit onderstaande grafiek blijkt dus dat snaps veel minder vaak geopend worden. Bronnen beweren namelijk dat berichten op Snapchat maar liefst 20 tot 30 procent minder worden bekeken ten opzichte van de periode net voor de kloon van Instagram. De daling van Snapchat is ingezet en zelf gaan zij natuurlijk niet met nieuwe cijfers komen, want dan kan alleen maar negatieve PR zijn.
Sinds de geostickers ook inmiddels zijn gekopieerd is er eigenlijk nog maar één functie die Snapchat wél heeft en Instagram niet: de gezichtsfilters. Op Snapchat kun je jezelf in een paar seconden omtoveren in een hond of een aardbei, zet je grappige brilletjes op en kun je face-swappen. En dat kan op Instagram nog steeds niet. Het is Snapchat’s laatste usp, want qua functies zijn de twee verder nagenoeg identiek, op een paar details na:
Er is nog een groot verschil tussen de twee en dat heeft te maken met de gebruiksmomenten. Snapchat is gemaakt voor de verdwijnende foto’s en video’s, om te chatten en niet veel meer dan dat. Er valt van de mensen die je volgt nauwelijks iets te bekijken. Op Instagram is dat een compleet ander verhaal, daar kun je je uren vermaken met schaamteloos bekijken van foto’s van anderen en je hebt ook nog eens tal van mogelijkheden om foto’s en personen te zoeken. Instagram is zoveel meer en gebruiken we voor zoveel meer, dat het nu eenmaal ook aantrekkelijker wordt om daar de verdwijnende beelden te bekijken omdat je deze app toch al meerdere keren per dag checkt. Want steeds als je die app opent, dan staan daar die paars-oranje gekleurde rondjes en dan wil je toch even kijken. Stories zijn slechts een onderdeel van de app, misschien niet dé reden om deze te openen, maar wel de reden om er langer te blijven hangen.
Echt grote verschillen zijn er dus niet zoals je ziet. Wie deze ‘wedstrijd’ op lange termijn gaat winnen? Ik zet mijn geld op Instagram, puur op basis van gebruikersaantallen.
Ook al is alles wat Instagram Stories op dit moment doet afgekeken van de ander, er is wel sprake van beweging en ontwikkeling. Dat is bij Snapchat niet het geval, de app staat stil. Om te groeien moeten er nieuwe functies bedacht en toegevoegd worden. Dus wie weet wordt het nog verhaal net als David en Goliath, en weet Snapchat een slinger te vinden die de ‘reus’ alsnog kan verslaan.