Social Media09.06.2021

​Instagram probeert open te zijn over zijn algoritme


Er bestaat niet één groot algoritme op Instagram, er zijn meerdere algoritmes die ieder hun eigen ding doen. Dat is wat Instagram-topman Adam Mosseri schrijft een blogpost, waarin hij meer transparantie hoopt te geven over hoe het social medium werkt. Deze actie staat niet op zichzelf, maar komt voort uit een storm van kritiek op Instagram omdat mensen denken dat het platform bewust bepaalde posts minder snel toont.

Instagram-algoritme

Mosseri denkt dat wanneer een post niet vaak wordt bekeken, die komt door andere Instagram-gebruikers, in plaats van door het algoritme van de Gram zelf. “De meeste mensen bekijken minder dan de helft van hun feed.” Het is tegelijkertijd wel zo dat de algoritmes bepalen wat je het eerst ziet. Instagram gebruikt hier een soort signalen voor, om te weten te komen of deze post bij jou in de smaak zal vallen.

Er zijn vier signalen: informatie over de post (dus zowel content als aantal likes), informatie over de persoon die het heeft gepost (is dit iemand die heel actief is op Insta?), jouw eigen activiteit (hoeveel posts heb je geliked) en je geschiedenis met de persoon die de post maakte (hoe interessant vind je hem of haar?).

Verwijderde Instaposts

Vervolgens slaat het algoritme aan het rekenen om te calculeren hoe je zal reageren op de post. Geef je het een reactie, of like je het alleen? Hoe groter de kans is dat jij hierop in actie komt, hoe hoger de post wordt weergegeven. Toch mag niet alles op Instagram: er wordt nog steeds volop content verwijderd en hiervan begrijpen gebruikers vaak niet waardoor het komt. “We ontwikkelen momenteel betere in-app meldingen zodat je meteen weet waarom een post offline werd gehaald. We kijken ook naar nieuwe manieren om mensen te laten wanneer wat ze posten tegen onze Recommendations Guidelines ingaat.”

In ieder geval geeft Mosseri aan dat het Instagram er juist om gaat dat je zoveel mogelijk ziet. “Toen we in 2010 lanceerden, was Instagram een enkele stroom foto’s in chronologische volgorde. Maar naarmate meer mensen lid werden en er meer werd gedeeld, werd het voor de meeste mensen onmogelijk om alles te zien, laat staan alle berichten die ze zouden waarderen. In 2016 misten mensen 70% van al hun berichten, waaronder bijna de helft van de berichten van hun naaste connecties. Daarom hebben we een feed ontwikkeld en geïntroduceerd die berichten rangschikt op basis van wat jij het belangrijkst vindt.”

Zo beïnvloedt je wat je ziet op de Gram

Tot slot geeft Mosseri aan dat je kunt beïnvloeden wat je ziet op Instagram. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van vrienden die het dichtst bij je staan, maar ook het muten van mensen waar je wat minder op zit te wachten. Je kunt ook helpen door een post die je wordt aangeraden te markeren als ‘not interested’, zodat je in de toekomst niet soortgelijke posts te zien krijgt. Dit zijn de manieren om het algoritme te beïnvloeden, naast uiteraard je normale like-gedrag en wie je allemaal al dan niet volgt.

Kortom, wat Instagram eigenlijk zegt is: als je de content de laatste tijd niet meer zo interessant vindt, dan is de kans groot dat dit komt door je eigen gedrag op het platform. Het kan helpen om dan tijdelijk even compleet door te slaan. Wil je bijvoorbeeld graag meer tattoo-artiesten in je feed zien, zorg dan dat je allerlei tattoo-artiesten en -shops volgt, liket en berichten stuurt. Ben je juist meer op zoek naar posts van je echte connecties, zorg dan dus dat je veel mensen markeert als belangrijke vriend.

Beeldbron: USA-Reiseblogger

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer