Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
Sinds Instagram zijn algoritme heeft aangepast en de eerste posts op je Instagram Feed niet automatisch de laatst geposte post van je vrienden is, is het meer dan anders belangrijk om goed je best te doen op je Instagram posts. Of nou ja, als het je doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en likes en reacties te genereren. Wat voor social influencers en bedrijven vaak wel het geval is. En geef toe, ook jij vindt het leuker om dertig, dan om vijf likes te krijgen, toch? Hoewel het leven niet draait om likes en followers, geeft het vaak toch een goed gevoel als anderen wat jij deelt leuk vinden.
Degenen die het ‘hardst’ getroffen worden door het nieuwe algoritme van Instagram zijn social influencers en bedrijven, zij hebben vooral volgers die ze persoonlijk niet kennen. De follow en like-ratio ligt voor hen een stuk lager dan bij iemand die vooral veel bekenden als volgers heeft. Influencers die al een tijdje meedoen en voor een groot gedeelte ‘oude’ volgers heeft, als in; volgers die ze al meer dan een half jaar hebben, lijken het aller hardst getroffen te worden. Nieuwe volgers hebben de neiging om meer te liken en reacties te geven. En dat is nu juist wat een Instagrampost nodig heeft om hoger in de ranking te komen.
Om dit probleem te slim af te zijn vormen sommige social influencers Pods. Dit zijn groepen van vergelijkbare influencers van maximaal vijftien personen die elkaar groot houden/maken door elkaars foto’s te liken en reacties te plaatsen. Een reactie als ‘so cool’, of een rits aan smileys helpt niet. Er moeten échte reacties geplaatst worden die uit meer bestaan dan smileys en populaire korte zinnetjes om het algoritme van Instagram voor je te laten werken.
Instagram Pods zijn super exclusief, of bepaalde Instagrammers een ‘Pod’ vormen, daar kom je alleen achter als je heel goed oplet. Wil je zelf een Pod vormen met Instagrammers om je eigen Instagram-waarde te vergroten, ga dan als volgt te werk.
1. Voeg iedereen die je toe wil voegen aan je Pod toe in een groepsbericht op Instagram en vertel je idee.
2. Laat iedereen zijn notificaties aanzetten voor de andere Pod-leden, zodat wanneer een van de Pod-leden een foto plaatst, de squad (Pod) meteen in actie kan komen en de foto kan liken en een reactie kan plaatsen.
3. Zorg dat je reactie op de foto bestaat uit meer dan vier woorden en geen generieke zinnetjes bevat. Pas je reactie aan op de foto (anders valt het al snel op) en tag de plaatser van de foto voor extra effect.
Het kost net even wat meer tijd, maar het moet je Instagram helpen. Zelf heb ik me nog niet aan een Instagram Pod gewaagd, omdat ik niet zoveel met Instagram bezig wil zijn. Maar ik moet toch ook toegeven dat het met de komst van het nieuwe algoritme een stuk moeilijker is om je op deze manier staande te houden op Instagram. Groeide ik vorig jaar in acht maanden tijd met 10.000 volgers, het afgelopen jaar verzamelde ik ‘slechts’ 4000 nieuwe volgers (ik zit nu in totaal op 34K). Wellicht moet ook ik er aan geloven en meer tijd in social media gaan steken, wil ik over een paar jaar nog ‘mee tellen’ op social media.
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024