social media20.11.2018

Instagram opent de jacht op fake followers en fake likes


Instagram gaat accounts die followers en likes kopen harder aanpakken. Het social media bedrijf heeft hiervoor inmiddels tools ontwikkeld waarmee zij accounts die hier gebruik van maken kunnen herkennen. Een van de maatregelen ter herkenning is dat o.a. accounts die vals spelen gevraagd wordt om hun wachtwoord te wijzigen. Hiermee wordt gelijk voorkomen dat bedrijven die onbedoeld toegang hebben tot een Instagram account er verkeerde dingen mee kunnen doen.

Instagram influencers zijn een hot topic. Waarom? Nou, eigenlijk is iedereen met een Instagram-account wel een influencer, want ook met weinig followers ben je – als je een beetje opvalt – al snel een nano-influencer. Vooral als je Insta-account thematisch is.

De hang naar veel volgers

Maar goed, als ‘echte influencer’ is het goed voor je imago om heel veel volgers te hebben en – beter nog – ook heel veel likes, want interactie scoort net zo goed. Om het aan te sterken is de trend vandaag de dag: roepen in Instagram Stories dat je heel veel vragen krijgt. Dat werkt ook als je maar weinig volgers hebt. Tijdens een gemiddelde Instagram-training leer je al deze wijsheden. En zo zijn er nog tientallen. Maar zoals gezegd: je moet vooral van alles veel hebben en daar hebben we een probleem.

Groot worden op Instagram is op dit moment een uitdaging. Alleen wie echt media coverage heeft maakt een kans om in ieder geval veel volgers te krijgen, zeg maar bij de Wereld Draait Door aan tafel zitten enzo. Toch is Instagram influencer een beroep, zijn er bureaus die daar nog meer mee verdienen en is het de droom van veel jonge meisjes. Nog lekker thuis wonen en dan zonder hoge kosten trachten een plekje te veroveren tussen al die andere ‘influencers’. Dezelfde soort foto’s, dezelfde soort filters, dezelfde soort achtergronden, dezelfde teksten: dat is wat iedereen die maar een beetje onderzoek doet ziet.

En tussen die (tien)duizenden Instagram influencers storen de toppers zich nergens aan. Misschien kopiëren zij ook maar en dat is ieders goed recht, maar het zijn wel iconen geworden en die zijn in het huidige marketingtijdperk ook niet meer weg te denken. Die ‘echte’ zijn behoorlijk naturel en herken je omdat ze zich vaak hebben verbonden aan een merk. Vandaag roepen dat Nike jouw merk is en dan morgen in een Adidas-outfit op de foto gaan gebeurt bij deze groep niet.

De magie van interactie

De magie ligt dus bij het hebben van veel volgers en veel interactie. De sweet spot van waar het goed fout zit. Het is een open deur als je zegt dat de meeste followers en likes fake zijn. Je kunt ze herkennen, het zijn de privé-accounts, die hebben zelf nauwelijks volgers, hebben soms maar vijf berichten geplaatst en de laatste was dan in oktober 2017. Toch liken ze jouw post en merken zijn dolblij dat die ‘posting over het vegan appeltaartje bij healthfood in Copenhagen, hmmm wat lekker’ inmiddels 1.683 likes heeft. Ohh ja en al die reacties met alleen wat smileys, die zijn eigenlijk het meest interessant omdat deze neutraal zijn en niet ingaan op de context van het bericht. Like-machines weten dit.

De markt struikelt over haar eigen benen, want merken willen volkomen terecht graag gebruik maken van al die autoriteit op Instagram. Het fenomeen zelf heeft het inmiddels door dat als zij hun businessmodel willen boosten ze wel degelijk de kwaliteit van het platform beter moeten bewaken. Of dat gaat lukken hangt af van de slimheid van het algoritme en de robots die de schoonmaak moeten uitvoeren. Aan de andere kant staan de hackers en Insta-ondernemers die bergen met geld verdienen met de verkoop van followers en likes.

Robot vs. Robot

Het is echt robot vs. robot. Als de robot heeft geleerd dat al je followers in Nederland eigenlijk uit New-Delhi komen moet je zorgen dat het lijkt dat ze toch uit Nederland komen. Het is een bullfight maar één ding is zeker: het is ook de horror van influencers die followers en likes hebben gekocht. Vooral alles wat gratis is toegevoegd kan zo maar na een update voorbij zijn. Twitter doet het regelmatig, Facebook doet het en nu gaat ook Instagram de strijd aan met alles wat fake is. Dat worden zware tijdens als je ook zo’n ‘Fake Instagram Influencer’ bent.

Merken die zwaar investeren in millennials en Generatie Z en juist in deze groep Instagram influencers inzetten voor hun producten zullen zelf gaan ervaren dat het alleen maar goed is als Instagram een grote schoonmaak gaat houden. Influencers die met nepvolgers engagement kopen om hun invloed kunstmatig te vergroten hebben echter iets uit te leggen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Instagram

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

social media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

social media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

social media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

social media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

social media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Threads toont eindelijk de trending topics

Threads had bij lancering heel veel vrij standaard social media-opties niet, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo is binnenkort op Threads de optie om de trending topics te zien live. In de Verenigde Staten zien...

social media20.03.2024

Threads toont eindelijk de trending topics

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Wil je op vakantie in verband met kans op inbraak liever niet posten, maar vind je het qua dagboek wel leuk als de posts op de dag zijn geplaatst dat je daar ook echt was? Binnenkort schijn je te kunnen terugposten op In...

social media18.03.2024

Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk

Instagram laat je tijdreizen