Sinds gisteren kun je ook in Nederland korte filmpjes maken op Instagram met Reels. Een serieuze concurrent voor TikTok? Ja, zo ziet het er wel uit. Je maakt hiermee korte filmpjes, van ongeveer 15 seconden, met effecten. En Instagram maakt het wel heel gemakkelijk om Reels te gebruiken. Reels is namelijk geen nieuwe app, maar volledig geïntegreerd in Instagram. Zodra je de camera-interface opent, waarmee je ook stories maakt, krijg je namelijk meteen de Reels-optie te zien.
Niet alleen in Nederland is Reels deze week gelanceerd, de dienst werd direct in 50 landen uitgerold. Ook in de Verenigde Staten is de nieuwe dienst nu te gebruiken en dat is precies op het goede moment nu de toekomst van de Chinese app daar heel onzeker is. Het zou goed kunnen dat TikTok verboden wordt door Trump of de app gedeeltelijk overgenomen door Microsoft. ByteDance, het bedrijf achter TikTok, is logischerwijs niet blij met de komst van Reels en beschuldigt Instagram zelfs van plagiaat.
Robby Stein, productdirecteur van Instagram, vertelde aan The Verge dat TikTok weliswaar het korte videoformaat populair maakte, maar de twee producten toch echt verschillend zijn.
“Ik denk dat TikTok veel lof verdient voor het populair maken van dit format. Maar uiteindelijk zijn geen twee producten precies hetzelfde en de onze ook niet.”
Met Reels maak je filmpjes van maximaal 15 seconden, waar je allerlei toffe extra’s aan toe kunt voegen, zoals muziek, filters, timers en AR-effecten. De muziekbibliotheek van Instagram is behoorlijk uitgebreid, maar eigen audio toevoegen kan ook. Als je aan 15 seconden niet genoeg hebt koppel je 2 of meer video’s aan elkaar. Reels hebben een apart tabblad gekregen op je profiel, naast foto’s en IGTV. Daar vind je alle video’s van jezelf of een andere gebruiker terug. Uniek aan Reels ten opzichte van stories is dat je ze terugvindt tussen je andere posts als je dat wilt of ervoor kunt kiezen om ze als story te tonen. In het laatste geval verdwijnen ze automatisch na 24 uur.
Instagram lijkt het meer als een uitbreiding van de stories-functies te zien en dat begrijpen wij wel. Je kunt filmpjes zowel openbaar delen als alleen met (een of meerdere) volgers. Wie de ambitie heeft om door te breken zet filmpjes openbaar. Deze worden dan getoond op de vernieuwde ‘explore-pagina’ en daardoor zijn ze voor iedereen te zien. Vergelijk het met de ‘For You’-pagina op TikTok. Het is nu wachten op de eerste filmpjes en challenges die viral gaan dankzij Reels.
Instagram integreert steeds slimmer allerlei concurrende apps in zijn eigen app. Toen stories voor het eerst werden geïntroduceerd stond Snapchat op zijn achterste benen. Nu is ByteDance niet blij. Bij Facebook, waar Instagram onder valt, lachen ze er waarschijnlijk om.