Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De kans dat je Instagram inmiddels al vele jaren gebruikt is groot. Het algoritme kent je inmiddels door en door. Tegelijkertijd kan het snel veranderen. Is je vriendin zwanger en je praat veel over de baby of je zoekt er een keer iets over op, dan kun je er vergif op innemen dat je ineens een stuk meer babycontent te zien krijgt (en dito reclame). Zit je daar helemaal niet meer op te wachten, bijvoorbeeld omdat het kindje al goed en wel geboren is, dan kun je gelukkig nu iets doen om het algoritme helemaal te schonen: er is een resetoptie.
Algoritme resetten
Met die reset verwijder je niet je foto’s of je profiel van Instagram, je leegt alleen het algoritme, zodat je met schone lei begint en andere content geserveerd krijgt. Hoe langer je bepaalde content vervolgens bekijkt, hoe vaker het voorbij komt op Instagram. Pas dus op met je telefoon wegleggen als je Instagram open hebt staan, want je kunt het algoritme op het verkeerde been zetten. Wil je alleen kattenfilmpjes zien, kijk dan vooral lekker lang naar kattenfilmpjes om het algoritme te vertellen dat je dat wel waardeert.
Dit is wel een heel eenvoudige manier om het algoritme te benaderen: stiekem gebeurt er in de achtergrond natuurlijk veel meer dan dat. Soms krijg je bepaalde advertenties op basis van je locatie bijvoorbeeld: wat heb je aan een sportschool in Bergen op Zoom als je in Haarlem woont? Er werken dus zeker wel meer mensen samen: algoritmes zijn complex, maar ze zijn ook het hart van sociale media. Het algoritme is een van de grootste geheimen.
Voorgestelde content
Reden voor Instagram om je niet te veel inzicht in dat algoritme te geven, maar wel de mogelijkheid te bieden om de boel lekker op te schonen. Zeker als je merkt dat het algoritme een weg is ingeslagen die totaal niet bij je past, bijvoorbeeld allemaal babydingen terwijl je geen kinderen wil, dan is zo’n mogelijkheid ideaal. De optie is er nu nog niet, maar komt binnenkort naar Instagram. Het gaat daarbij om de voorgestelde content, dus de posts die voorbij komen (niet de reclames). Als je de optie gebruikt, dan zie je als je door de feed scrollt of in Reels (en Explore) heel andere dingen te zien. Uiteraard begint het algoritme wel meteen weer te leren van wat je snel wegswipet of juist lang bekijkt, dus maak daarin slimme keuzes.
Wat we echter nog waardevoller vinden, dat is dat er ook wordt gekeken naar je likes en interacties. Misschien zijn er bepaalde mensen waar je amper nog mee praat, en wil je juist liever meer content zien van mensen die je wel op de radar hebt: ook daarvoor kun je die resetoptie inzetten.
De mogelijkheid wordt momenteel getest dus wanneer deze precies naar het social medium komt, is nog onduidelijk.
Verder lezen over Instagram
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Verder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024