Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het social medium Instagram heeft de afgelopen jaren een flinke transitie doorgemaakt. Een transitie die niet bepaald intrinsiek komt: het kopieert en kopieert. Eerst was het het populaire Snapchat dat volop werd gekopieerd, maar nu is het de beurt aan TikTok. Instagram komt na het door TikTok geïnspireerde Reels terug met een kopieeractie in de vorm van pinnen.
Pinnen op Instagram
Pinnen klinkt als Pinterest, maar het is het vastpinnen van een post zoals je dat ook doet met het pinnen op TikTok. Hiermee zet je een video die het extreem goed doet, of die je zelf heel leuk vindt, bovenaan en daar blijft hij ook. Instagram toont gewone timeline-posts normaal altijd chronologisch op je profiel, maar door te pinnen kun je ervoor kiezen om posts meteen als eerste op je profiel te laten tonen.
Het is anders dan bijvoorbeeld de highlights, waarmee je alleen je Instagram Stories in een verhaalvorm kunt gieten, die als bolletje staat onder je bio. Wil je echter juist een gewone post uitlichten, dan was daar tot nu toe geen optie voor. Nu dus wel, want Instagram heeft wederom iets gestolen van een ander medium. TikTok, maar bijvoorbeeld ook Twitter, geeft je al langer de optie om een post bovenaan te zetten. Handig voor foto’s en video’s die je zelf graag snel bij de hand wil hebben, maar vooral handig als je snel wil laten zien wie je bent voor wanneer iemand je profiel bezoekt.
Kopieergedrag
Hoewel het zeker een welkome aanpassing is aan het platform en je kopieergedrag nu eenmaal niet kunt voorkomen (dat gebeurt immers overal), is het jammer dat Instagram er niet zo vaak voor kiest om zelf met ideeën te komen. Bijna alle opties die de laatste tijd zijn aangekondigd, komen eigenlijk bij een ander social medium vandaan. Er zijn wel kleine, nieuwe dingen, zoals het kunnen taggen van bijvoorbeeld make-up-artiesten en fotografen in je foto, maar de grote nieuwe mogelijkheden komen zeker niet uit de koker van Instagram.
In principe is al dat gekopieer niets nieuws, maar juist bij Insta valt het erg op omdat het zijn hele dna zo ongeveer heeft veranderd. Het begon in 2010 als app waarmee je foto’s kon delen. Het was revolutionair. Hoewel je ook op andere social media foto’s kon delen, zette Instagram de foto’s in de spotlight in plaats van de tekst. De manier waarop het werkte en hoe de app eruit zag, inclusief de knipoog naar een Polaroid-camera, gaven Instagram echt een eigen smoel.
Smoel kwijt
Die smoel is Instagram in principe niet helemaal verloren: je kunt de app nog steeds gebruiken zoals je dat deed in 2010 of 2011. Er is echter zoveel bijgekomen, dat het inmiddels wordt ondergesneeuwd. Het social medium is zoveel meer uitgebreid geworden. Mensen lijken toch veelal door Stories heen te bladeren op het platform dan door tijdlijnfoto’s heen te scrollen. De nadruk is ook veel meer komen te liggen op videocontent, wat zeker geen verkeerde keuze is geweest van het platform. De hele wereld is nu eenmaal meer gefocust op video. Echter is het jammer dat die videocontent maar zelden origineel is. Of het nu gaat om gekke filters of bijvoorbeeld het redelijk recent geïntroduceerde Reels, Instagram heeft het niet zelf bedacht.
Het is succesvol in kopiëren, dat moeten we The Gram meegeven. Het is om die reden ook niet vreemd dat het dat steeds doet. Alleen beginnen de kopieën enorm de overhand te nemen, waardoor steeds meer begint op te vallen dat Instagram zelf eigenlijk maar met weinig vernieuwing komt. Het durft daarbij ook weinig te experimenteren, waardoor Instagram toch een beetje achter de meute aan is gaan lopen. Dat valt niet zo op, omdat het grote publiek het social medium nog steeds volop bezoekt, maar het moet oppassen dat het door te veel kopiëren niet te veel achter komt te liggen. Bovendien zijn we ook hongerig naar nieuwe mogelijkheden die uit eigen koker komen. Instagram was een social media-revolutie, maar er is geen enkele reden waarom het nu niet alsnog voor een revolutie zou kunnen zorgen, als het maar met goede, eigen, originele plannen komt.
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Verder lezen over Social Network
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024