Instagram introduceert Templates (sjablonen). Dit is een manier waarop je Reels kunt maken door je content in het sjabloon te plaatsen. Hierdoor kun je kaders en effecten gebruiken op video’s die je eerder al hebt gemaakt en deze op Instagram posten als Reel. De nieuwe optie wordt nu onder een handjevol gebruikers getest.
Instagram Reels is geïntroduceerd in de zomer van 2020 en was vrijwel meteen een hit. Op Reels kon je video’s maken om te delen met je vrienden of iedereen op Instagram. Je kon video’s maken van 15 seconden en ze bewerken met audio en grappige effecten. Het idee is bovendien dat Reels die populair zijn ook onder het ‘Reels’-kopje kunnen verschijnen, waardoor mensen die je niet volgen ook je video te zien krijgen. Hoewel er in bijna twee jaar tijd wel wat dingen zijn veranderd aan Reels, lijkt de basis vrij solide.
Instagram is de laatste tijd flink bezig met Reels en videocontent. Vorige week liet het al weten dat het zijn algoritme heeft aangepast om te zorgen dat TikTok-video’s minder belangrijk worden gemaakt dan Instagram Reels, omdat die Reels originele content zijn en TikTok-video’s worden gedeeld. Het grappige is daarbij dat Instagram dus niet wil dat je kopieert op een feature die geheel is gekopieerd van TikTok (Reels dus). Nu gaat het nog verder in het kopiëren van TikTok, namelijk door met sjablonen te komen.
Sjablonen op TikTok maken het mogelijk voor creators om hun content in een vooraf bedacht format te gieten waarin verschillende video’s of foto’s achter elkaar worden geplakt met een effect ertussen. Bij Instagram geldt ongeveer hetzelfde. De optie werd in januari al gespot, maar is nu dus de testfase ingerold. Je zet een video die je al eerder opnam in een soort fotolijstje en kunt ook je eigen audio toevoegen. Hierdoor hoef je niet meer een aparte app te gebruiken als je een grappig nieuw effect aan je Instagram Reel wil toevoegen.
Het is voor Instagram vooral een manier om mensen aan de Reels te krijgen, want het ziet dit als een grote groeikans voor het platform. Bovendien ziet Instagram uiteraard ook dat heel veel mensen naar TikTok uitwijken en het wil mensen niet kwijtraken aan TikTok. Instagram is door de jaren heen steeds meer een platform voor videocontent geworden in plaats van foto’s, waar het allemaal mee begon. Hoewel dat zeker slim is geweest omdat mensen volop naar videocontent kijken, betekent dat ook dat het steeds dichter tegen andere social media aanschurkt. Sterker nog, het kopieert de ene na de andere mogelijkheid van anderen.
Stories, iets waar Instagram heel snel groot in werd, is ook geen idee uit de hoed van het platform. Het is een idee uit de hoed van Snapchat. Het is wel grappig om te zien dat het niet overal even goed werkt: op Twitter bleek Stories (daar Fleets genaamd) weinig succesvol en is het inmiddels zelfs weer verwijderd. Instagram is tot nu toe lekker bezig met kopiëren, maar het moet op veel gebieden toch toegeven dat TikTok net even beter, sneller en groter is. Daar vecht het echter met man en macht tegen door nu met nieuwe opties te komen voor Reels, het Instagram-antwoord op TikTok.