Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Tot voor kort was het niet mogelijk om heel veel data uit Instagram te halen. Je ziet hoeveel volgers je hebt en ziet hoeveel mensen je foto’s liken, maar daar houdt het zo ongeveer wel op. Daar komt nu dus verandering in. Beheerders van een Instagram-account die dat voor hun werk doen kunnen nu hun normale account omzetten naar een zakelijk account. Een simpele klik in instellingen op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’ en je kunt gebruik maken van de voordelen ervan. Voorwaarde is wel dat je een Facebook-pagina beheert, want daar wordt het bedrijfsprofiel op Instagram aan gekoppeld. Wat die voordelen en veranderingen zijn, zet ik voor je onder elkaar.
- Contactbutton: aan je profiel kun je nu een contactbutton toevoegen met je adres, telefoonnummer en e-mailadres. Dat is handig voor mensen met een lokale winkel of met een webshop bijvoorbeeld. Het is optioneel, je hoeft deze informatie niet te delen, maar het kan wel. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen je e-mailadres delen, zonder adresgegevens.
- Statistieken: eindelijk heb je meer informatie over het bereik van je berichten, meer dan alleen likes op berichten. Zo zie je – vanaf het moment dat je een bedrijfsprofiel hebt geactiveerd – hoe vaak je bericht is bekeken, het unieke bereik van je bericht en de betrokkenheid die is samengevat in aantal vind-ik-leuks en reacties. Ook krijg je meer informatie over je volgers: waar komen ze vandaan en hoe laat zijn ze actief. Kun je daar mooi je toekomstige berichten op afstemmen. De informatie over je volgers krijg je als je een week lang gebruik maakt van een bedrijfsprofiel.
- Promoties: hiermee kun je nu promoties aanzetten, vanuit de app. Je hoeft alleen betaalgegevens toe te voegen en de doelgroep en duur van de promotie bepalen.
- Je kunt altijd weer terug naar een persoonlijk account, mocht je in deze voordelen niets zien.
Een verbetering of toch niet?
De reacties op het bedrijfsprofiel van Instagram zijn wisselend. Er zijn mensen die er alleen maar voordelen van inzien, met name de statistieken zijn zeer prettig, maar er zijn ook sceptici. Instagram is natuurlijk eigendom van Facebook en we weten allemaal wat Facebook heeft gedaan met bedrijfsprofielen. Met iedere update die Facebook doet, worden berichten van Pagina’s organische steeds minder vaak vertoond. Wil je dat alle berichten van jouw zakelijke Facebook-pagina goed gezien worden door je fans, dan gaat je dat geld kosten. En dus denken ook een hoop mensen dan wanneer zij hun Instagram-account omzetten naar een bedrijfsprofiel, dat hun foto’s minder vaak vertoond gaan worden.
Het zijn een beetje de doemdenkers die dat roepen, ik ga liever uit van positiviteit van veranderingen, maar helemaal ongelijk kun je ze ook niet geven. Vooralsnog is er niets aan de hand, heeft een bedrijfsprofiel voordelen voor zakelijke gebruikers en zou ik je aanrader om je account om te zetten. Je kunt namelijk altijd weer terug.
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024