Toen Instagram drie jaar geleden gekocht werd door Facebook waren fans van het foto-sharing platform in rep en roer, zou Instagram veranderen in een tweede Facebook? Tot nog toe is daar weinig van te merken, in de Verenigde Staten zien gebruikers af en toe een reclamefoto tussendoor, in Nederland is dat helemaal nog niet het geval. Maar dat zou in de nabije toekomst kunnen veranderen, omdat Instagram adverteren voor adverteerders een stuk aantrekkelijker gaat maken.
Adverteerders krijgen namelijk inzicht in Facebookgegevens. In een blogpost vertelde Instagram dat vanaf komende winter, data van je Facebookprofiel gebruikt gaat worden zodat je relevante campagnes te zien krijgt, vergelijkbaar met hoe Facebook campagnes werken. Op dit moment worden in de VS Instagram ads alleen gebaseerd op je leeftijd, geslacht en het land waar je vandaan komt, van de winter moeten ook de dingen die je liked een rol gaan spelen in de campagnes die je te zien krijgt.
Instagram vertelde ook dat het bedrijven ‘van ieder formaat’ advertenties wil gaan laten draaien, een manier om geld te verdienen aan de 300 miljoen actieve gebruikers iedere maand. Op dit moment werkt Instagram alleen samen met grote bedrijven als Budweiser en het Canadese sportmerk Lululemon.
Een woordvoerder van Instagram vertelt aan Business Insider dat deze stap niet direct betekent dat je meer advertenties te zien krijgt, het betekent slechts dat de advertenties die je te zien krijgt, beter op je zijn afgestemd. Maar op het moment dat meer bedrijven kunnen adverteren op het platform, lijkt het ons logisch dat het aantal advertenties ook zal groeien. Vooralsnog geen woord over hoe het met adverteren in Nederland zal gaan.