Meta heeft bekendgemaakt dat Facebook en Instagram de komende weken nieuwe opties krijgen voor creatieve uitspattingen. Hierdoor moet het niet alleen makkelijker worden om Reels te maken, maar ook om ze bijvoorbeeld klaar te zetten voor livegang op een later moment.
Voor Instagram Reels komt het er onder andere op neer dat veel eigenschappen uit de Stories naar Reels komen. Wil je je volgers bijvoorbeeld vragen welke outfit je beter staat, dan kun je hiervoor een poll inzetten. Onderwerp je je volgers liever aan een quiz over jezelf of over een onderwerp dat je leuk vindt, dan kun je ook voor een quiz kiezen. Ook de emoji-slider komt naar Instagram Reels. Hiermee kun je laten zien hoe je iets vindt door een emoticon op een schuifje hoog of laag te schuiven.
Zo ziet zo’n pollsticker eruit binnen Instagram Stories (en straks is het dus ook beschikbaar op Instagram Reels).
We duiken eerst dieper in Facebooks aanpassingen, voordat we straks doorgaan naar Instagram. Facebook heeft ook Reels en die worden binnenkort vaker aangeraden in de wereldwijde Feed. Het werkt ongeveer zoals de For You-pagina van TikTok, waarbij je video’s krijgt voorgeschoteld van zowel mensen die je al volgt, als mensen die je nog niet kent. Op die manier zijn veel kanalen groot geworden, want hoe meer mensen op die For You-pagina je video afkijken of liken, hoe meer mensen de video te zien krijgen. Als een olievlek kan je video zich dan verspreiden op het platform. Gaat dat straks ook met de Reels van Facebook gebeuren? Het is in ieder geval een toffe kans voor creators om te worden ontdekt.
Die Facebook Reels kun je nu ook op een desktop-computer maken. Je kon dat eerder al op iOS en Android in de app, maar nu doe je dat ook heel makkelijk in de webbrowser. Hiervoor gebruik je Creator Studio, dat je eerder ook al kon gebruiken om gewone posts te maken op het social medium. Het voordeel van Creator Studio is dat je je content een tijd en datum kunt meegeven. Zo kun je bijvoorbeeld als je op vakantie gaat gewoon aan je populariteit blijven werken, of als je middenin de nacht nog aan het monteren bent, zorgen dat de post wel pas op een moment live gaat dat Nederland weer ontwaakt.
Zo ziet Facebook Reels eruit op mobiel.
Je krijgt op de desktop ook cliptools. Het is handig om langere video’s de al gepubliceerd zijn in kleinere stukjes op te knippen en er vervolgens een Reel van te maken. Denk bijvoorbeeld aan een video waarin je iets laat zien in een game maar je een verschrikkelijke jumpscare krijgt. Als je precies dat angstaanjagende maar grappige momentje tot een Reel wil maken, dan wordt je dat nu dus makkelijker gemaakt. Nu we het toch over gaming hebben: als je juist veel livestreamt via Facebook Live, dan kun je uit die Live-content nu kortere video’s maken die verticaal werken en maximaal 60 seconden duren. Waarom is dat speciaal voor gamers? Omdat je zowel de gameplay kunt zien als de camera die op de gamer gericht is, precies zoals je dat gewend bent van bijvoorbeeld streamingplatform Twitch.
Heb je een keer een video gemaakt met het geluid van je smartphone? Dan zal je merken dat het geluid toch niet helemaal zo lekker klinkt. Je kunt Facebook Reels nu voorzien van een eigen voice-over, die je bijvoorbeeld opnemen met een losse microfoon voor een betere audiokwaliteit. Er is ook Sound Sync beschikbaar, waarbij beelden automatisch op de beat van je favoriete nummer meegaan. Voor teksten in je Reels heb je de optie om digitale stemmen je tekst te laten voorlezen. Dat is vaak wel even wennen en eerlijk is eerlijk, je kunt het beter zelf doen, maar het is in ieder geval een fijne oplossing om je video beter toegankelijk te maken.
Instagram dan, want daar gaat ook het een en ander veranderen. Reels op Instagram kunnen straks 90 seconden zijn, zodat je iets meer tijd hebt om je punt te maken, of om je geweldige dansmoves te laten zien. Wil je je boodschap liever overbrengen met stickers, dan kan dat ook. De stickers die je kent uit Stories komen namelijk naar Reels. Zoals we net al schreven zijn dat de poll, de quiz en de emojislider, geliefd van de Stories.
Bij Instagram Reels kun je ook je eigen audio importeren, waardoor je bijvoorbeeld rustig op je gemakje een voice-over kunt inspreken die je dan later aan je video toevoegt. Of als je een Reel hebt opgenomen in een drukke club met veel te veel herrie, dan kun je ook een ander achtergrondgeluid eronder zetten om te zorgen dat mensen geen gehoorbeschadiging krijgen door de slechte kwaliteit van het originele geluid.
We schreven al eerder dat het kwam, maar nu is het officieel: Instagram komt met sjablonen waardoor je snel een Reel kunt maken in dezelfde vorm als andere Reels. Ben je onder de indruk van een Reel die je voorbij ziet komen, dan hoef je alleen maar op de ‘Use Template’-knop te tikken om de audio en het Reel-sjabloon te kopiëren naar jouw Reel. En Instagram heeft ook wederom benadrukt dat het vooral originele content belangrijk vindt (met andere woorden: video’s met een TikTok-logo erop, die mogen achteraan aansluiten in de rij).
Grote veranderingen dus voor de Reels op Instagram en Facebook. De komende weken worden ze wereldwijd uitgerold (wij hadden ze in ieder geval op het moment van schrijven nog niet). Hopelijk kunnen met de vernieuwingen meer creatieve mensen worden beloond voor hun harde werk. En daardoor hopelijk meer creatieve mensen worden geïnspireerd om zelf ook Reels te gaan maken. Nog steeds kijken we ze veel, maar zelf maken lijkt voor sommige mensen nog ver weg. Hopelijk helpen deze tools zorgen dat dat iets dichterbij komt.