Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als je social media aan iemand wil uitleggen, waarmee zou je dan de vergelijking trekken? De baas van Instagram maakt een vreemde keuze. In een podcast vergelijkt hij het met auto’s en niet omdat die je zo handig van a naar b kunnen brengen.
Meer waarde
“We weten dat meer mensen dan natuurlijk het geval zou zijn sterven door auto-ongelukken. Juist de grote auto’s voegen veel meer waarde toe in de wereld dan dat ze vernietigen. Ik denk dat social media ongeveer gelijk is”, aldus Instagram-topman Adam Mosseri.
Opmerkelijk is niet alleen zijn uitspraak, maar ook de context waarin hij die doet. Hij werd namelijk door de Recode Media-podcast geïnterviewd over pijnlijke, gelekte Facebook-documenten. Je zou dus denken dat de beste man zorgt dat hij zijn straatje schoonveegt. In plaats daarvan gooit hij juist olie op het vuur.
Adam Mosseri
Als je er heel simpel naar kijkt, dan zegt hij eigenlijk: We raken sommige mensen kwijt door social media, maar dat is het waard. Een enorm ongelukkige uitspraak, precies in de week dat naar voren is gekomen dat social media van Zuckerberg (en daaronder valt ook Instagram) bewust is dat ze angst en depressie in de hand kunnen werken.
In de documenten van Facebook zou zelfs naar voren komen dat zelfbeeldproblematiek op het gebied van het eigen lichaam bij een op de drie tienermeisjes zou worden verergerd door social media te gebruiken. Een beetje vreemd om dat met een auto en doodgereden mensen te vergelijken.
Aan de andere kant kun je Mosseri wel prijzen voor de manier waarop hij zich uitspreekt. Veel topmensen zijn volledig gemediatraind of geven alleen sociaal wenselijke antwoorden. Het is duidelijk dat de Instagram-ceo in ieder geval vierkant achter zijn uitspraak staat.
Reguleringsproblemen
Als hij er namelijk mee wordt geconfronteerd dat autofabrikanten in tegenstelling tot social media zeer grondig worden getest en zich aan verregaande veiligheidsregels moeten houden, dan zegt hij: “Daar moet je mee oppassen, want regulering kan juist voor meer problemen zorgen.”
Uiteindelijk gaat dit hele gesprek eigenlijk over iets waarmee overheden, goede doelen, hulpverleningsinstanties en gebruikers van social media al jaren worstelen. Het feit dat Mark Zuckerberg meent dat zijn social media-platformen slechts een soort dorpsplein zijn. Hij regelt het plein, maar wat er verder op gebeurt, dat moeten mensen vooral lekker zelf uitvechten.
Instagram als autofabrikant
Hoewel hij hierop al meerdere malen -gedwongen door anderen- heeft moeten terugkomen, door bijvoorbeeld wel wat meer veiligheidsmeldingen in te bouwen en wel meer moderators aan te nemen, blijft hij toch volhouden dat social media-platformen zoals Facebook niet verantwoordelijk moeten worden gehouden voor ongelukken. Het enige wat wij hierop kunnen zeggen, is dat we hopen dat Facebook en Instagram nooit de automotive-wereld instappen. Dat kan niet veilig zijn.
Fotocredits: PublicDomainPictures
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024