Het was al mogelijk om voor Twitter, Facebook en ook LinkedIn berichten die je wil plaatsen vooraf in te plannen. Als social media manager kan je ook niet meer zonder. En nu heeft eindelijk dat andere grote sociale netwerk, Instagram, bekendgemaakt dat het bedrijven toe gaat staan om berichten (foto’s en videos) in te plannen.
De enige functionaliteit van Instagram die enigszins in de buurt kwam was drafts / concepten, daarmee was het mogelijk om een bericht al helemaal op te maken en klaar te zetten om het vervolgens op een later tijdstip te publiceren.
Helaas is deze nieuwe functionaliteit niet beschikbaar voor advertenties en is het ook niet nu al gelijk beschikbaar. De ondersteuning die ze gaan bieden zal vooralsnog alleen toegevoegd worden aan Instagram’s API. Dat wil zeggen dat bedrijven die social media software applicaties hebben ontwikkeld, zoals Hootsuite, Sprout Social en Komfo, nu toegang krijgen tot de functionaliteit en het dus aan de eigen producten toe kunnen voegen.
Volgens Instagram is de API beschikbaar voor alle Facebook Marketing Partners en Instagram Partners.
Hootsuite heeft als eerste partner aangegeven om de API te gaan implementeren. “Het inplannen en publiceren van Instagram-content was het nummer één verzoek voor onze 16 miljoen klanten,” aldus Hootsuite CEO Ryan Holmes, in een statement.
Instagram laat overigen weten dat ondersteuning voor gewone gebruikers (de niet-business profielen) in de maak is voor een release ergens begin 2019.