Social Media07.10.2016

Instagram: 6 jaar oud en niet bang om te veranderen


Instagram viert haar zesde verjaardag en om dat te vieren ging Buzzfeed met CEO Kevin Systrom zitten om het roerige jaar te bespreken dat het social media-bedrijf heeft gehad. Van de controversiële verandering van iets simpels als het logo van de app, via de introductie van video content en het loslaten van een algoritme op de tijdlijn van gebruikers en wellicht het meest controversiële, het ‘lenen’ van Snapchat’s verdwijnfunctie voor de introductie van Snapchat Stories.

Succes

Het heeft Instagram goed gedaan, zo zegt Systrom. Met 500 miljoen actieve gebruikers zit de service in de lift en als ze relevant willen blijven moet ‘Insta’ blijven evolueren. “Niet iedereen was blij met het feit dat we ook video gingen doen, maar we kunnen niet voor eeuwig bij de vierkante foto’s blijven hangen…bedrijven die falen zien zichzelf vaak als een set features en bedrijven met succes zien zichzelf als bedrijven met een missie. Onze missie is om te zorgen dat iedereen zijn belangrijkste momenten kan vangen en dan is het gek voor ons om te zeggen dat het niet anders kan dan in een vierkant plaatje.”

Stories

Ook Instagram Stories wordt door Systrom verdedigd. “We hebben veel medewerkers die geloven in het tijdelijke aspect van een ervaring, iets dat we goed wilden overbrengen op onze klanten. We hadden al geprobeerd om het op andere manieren duidelijk te maken, maar dat lukte niet.” Door het beestje een bekende naam te geven wisten mensen wel wat de bedoeling was en de CEO wijst er dan nog maar eens op dat het blijkbaar wel in een behoefte voorzag. “Meer dan 100 miljoen mensen per dag gebruiken Stories, een paar maanden na de introductie.” Dat aan die behoefte voldaan wordt ten koste van een ander platform zegt hij er niet bij.

Video

Ook het gebruik van video op de service vindt hij een logische stap. Je kunt er tegenwoordig niet omheen dat het bijna net zo makkelijk is om mooie video te schieten dan om een leuk plaatje te maken, dus moet Instagram daarin kunnen voorzien. Het is er nog niet helemaal, weet hij ook: “onze video is nog niet heel anders dan wat je bij andere partijen kunt zien. Dat is oké voor nu, maar niet waar we willen eindigen met video.” Concreter dan dat wordt het helaas niet.

Momenten

Instagram is in volle bloei en door de inmiddels compleet onoverzichtelijke vergroeiing van mogelijkheden die alle social media-kanalen hebben, begint langzaam maar zeker alles op alles te lijken. Dat Instagram onlosmakelijk verbonden zal blijven met de kiekjes die mensen van hun dag maken hoeft helemaal geen probleem te zijn, zo lang het aantal gebruikers maar blijft toenemen. Zoals Systrom zegt over de verandering van het logo: “we willen geen bedrijf zijn dat over camera’s gaat, we willen een bedrijf zijn dat je momenten voor je opslaat en dat willen we blijven.”

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer