Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Spreken is zilver en luisteren is goud. Dat geldt zeker ook voor iedereen die zich bevindt op sociale netwerken. Luisteren naar wat er zich online afspeelt is misschien nog wel belangrijker dan het verspreiden van berichten en het voeren van gesprekken. Door te luisteren, ontdek je welke wensen en behoeften je community heeft. Mensen delen zo ontzettend veel met elkaar via openbare netwerken. Dat biedt kansen voor verkoop, HRM en customerservice, maar biedt ook concurrentievoordelen.
Om succesvol te monitoren biedt een social media management systeem vaak meer mogelijkheden dan wanneer er op de platformen afzonderlijk wordt gemonitord. In dit artikel leg ik je stap-voor-stap uit hoe je een monitoraanpak ontwikkelt. We doen dit aan de hand van SocialSensr, een bijzonder en vernieuwend Social Media Management systeem afkomstig uit Nederland.
STAP 1: Waarom monitoren?
Voor elk onderdeel van de organisatie is er waardevolle informatie te vinden op de verschillende sociale netwerken die kan helpen met het realiseren van organisatiedoelen. Een aantal redenen om actief het social media landschap te monitoren:
● Monitoring helpt je relevante conversaties te vinden voor bijvoorbeeld leadgeneratie en concurrentie analyse.
● Monitoring geeft je de mogelijkheid om je expertise te laten zien, waardoor je nieuwe klanten kunt aantrekken
● Monitoring geeft je inzicht in wie de influencers zijn in jouw netwerk, zodat je ze kunt beïnvloeden om jouw content te delen
● Monitoring geeft je inzichten in de wensen van je community die je kunt verwerken in je strategie
● Monitoring verbetert de service naar je klanten. Je weet waar zij online over praten.
● Monitoring zorgt ervoor dat je snel kunt antwoorden en proactief kunt reageren als zich problemen voor doen.
Al deze informatie kan je boven tafel krijgen als je zorgt voor een goede monitoring structuur. Alle informatie is er al. Het is aan jou om te bepalen wat je wilt weten en wat je met die informatie gaat doen.
DOEN: Bepaal voor jezelf wat je wilt weten van welke mensen uit je doelgroep. Maak hiervan een duidelijk overzicht met per doelgroep je vragen. In SocialSensr werk je met workspaces die je naar wens kunt inrichten.
Zo kan je ze inrichten naar doelgroep. Alleen al door de inrichting van SocialSensr maak je al een start met monitoring. Je hebt 1 inbox waar alle berichten in binnenkomen en die dus van toepassing zijn op je doelgroep.
STAP 2: Wat wil je monitoren
Als het goed is weet je op welke netwerken en websites je doelgroepen actief zijn. Om goed te kunnen monitoren is het essentieel dit te weten. Naar wat voor soort informatie kan je zoeken?
● Berichten, discussies en trends op sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en Linkedin
● Content om te delen.
● Gedrag van concurrenten, medewerkers en prospects
● Wat er online over jou, je merk en relevante onderwerpen wordt geschreven en gezegd.
DOEN : Je hebt nu bepaalt van welke doelgroepen je wat wilt weten. Ga nu per doelgroep en doelstelling na in welke bewoordingen en gedragingen je doelgroep laat weten wat je zoekt. Wijd hier eens een brainstormsessie aan (bij voorkeur met meerdere mensen, je brengt elkaar ook weer op ideeën) Verplaats je in je doelgroep. Hoe zouden zij bepaalde problemen of wensen omschrijven? Noteer alles wat in je op komt, groepeer de woorden die bij elkaar passen en gebruik deze woorden bij het invullen van je zoekwoorden.
Om een voorbeeld te geven: Ben je een autodealer en wil je meer auto’s verkopen dan kan je eens gaan kijken welke mensen de afgelopen tijd hebben getweet over het woord ‘proefrit’ ‘nieuwe auto’ of ‘auto en garage’ in dezelfde tweet. Misschien is het ook wel interessant om met de mensen in contact te komen die met concurrerende dealers in de omgeving hebben gesproken via Twitter of Facebook. Hier vind je een spiekbriefje dat je helpt bij het opgeven van de juiste zoekopdrachten. Iedere organisatie of ondernemer kan binnen zijn branche op zoek gaan naar de juiste keywords, zodat deze kunnen worden gemonitord. In SocialSensr kun je zoeken met behulp van Buzzmonitors. De resultaten van deze zoekopdrachten komen binnen in je social Inbox.
STAP 3: monitor mensen en merken.
Als je gaat monitoren wil je meer zien dan alleen maar resultaten uit zoekopdrachten. Je wilt mensen en collega’s in de gaten houden. Je wilt weten welke onderwerpen ‘’hot’ zijn onder jouw doelgroepen, je wilt je concurrenten in de gaten houden en van je belangrijkste prospects wil je ook graag weten of er nog zaken zijn waarmee je ze kunt helpen. En dan hebben we het nog niet eens over content die voor jou en je doelgroepen interessant is.
Nu heb je in Twitter de mogelijkheid om mensen toe te voegen aan lijsten die je privé kunt maken. Op deze manier kan je zien wat er op Twitter gebeurt. Maar wat jouw doelgroepen delen of bespreken op Linkedin of Facebook is niet te zien. In SocialSensr heb je de mogelijkheid om mensen in groepen te verdelen en hun activiteit te volgen over de verschillende (Twitter, Linkedin en Facebook) platformen heen.
DOEN: Verdeel je contactpersonen in groepen door gebruik te maken van zogenaamde tags. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers, prospects, klanten en concurrenten. Per tag kan je daarna de resultaten zien in je inbox. In onderstaande video zie je hoe dit werkt.
Stap 4: Ontdek trends
Om engagement met je doelgroepen te vergroten is het van belang om content te delen die past bij hun wensen en behoeften. Maar ook die past bij de onderwerpen waar zij zich op dit moment mee bezig houden. De Trendswidget in SocialSensr laat je zien welke content, welke bronnen, welke hashtags, welke video’s en welke mensen populair zijn in jouw workspace, afhankelijk van de netwerken die jij hebt toegevoegd. Door de Trendswidget blijf je op de hoogte van de Trends die voor jou en je doelgroep van belang zijn. De trendswidget geeft inzicht in de trends van de laatste week, de afgelopen 14 dagen en afgelopen maand. Door gebruik te maken van de trendswidget:
Ontdek je wat mensen zeggen, wat zijn de trending topics binnen jouw community.
Zie je welke content populair is.
Is het ook mogelijk om alleen de trending video’s te zien.
Krijg je inzicht in de meest gedeelde bronnen binnen je community.
Weet je welke hashtags het meest gebruikt worden.
DOEN: SocialSensr werkt naast de Social Inbox met widgets die je aan de rechterkant van je dashboard kunt toevoegen. Voor een optimaal overzicht kan je meerdere widgets onder ekaar zetten. Zo zie je direct welke hashtags, welke auteur en welke content trending is.
Stap 5: Relevante content
Door te monitoren heb je al ontdekt welke conversaties interessant zijn voor jouw organisatie, weet je welke onderwerpen er spelen en hoe mensen zich gedragen. Een belangrijk aspect van een goede social media strategie is het delen van relevante content. Naast dat je druk bezig bent met het creëren van content, past ook het delen van relevante content van anderen vaak prima binnen een social media strategie. Het vinden van relevante content is vaak een hele klus en kost veel tijd In de Content Library is het door de koppeling met Feedly mogelijk om relevante content te ontdekken en te delen.
DOEN: Doorzoek met de discoverfunctie naar de belangrijkste bronnen voor jouw doelgroepen en abonneer je op deze feeds. Dan kun je dagelijks snel de beste content filteren en delen met je community. Ook je content ideeën sla je snel op in de contentlibrary. Die gebruik je op het door jou gewenste moment. Een leuk extraatje om ook het web te monitoren op voor jou relevante zoektermen: Maak een zoek alert aan op www.talkwalker.com/alerts. De resultaten uit deze vervanger van Google Alerts zijn behoorlijk nauwkeurig. Nadat je op create alert hebt geklikt krijg je een overzicht van je zoekopdrachten en een knopje met een RSS feed. De url van deze feed moet je op de site van Feedly toevoegen aan je bronnen. Als je daarna kijkt bij de content sources in je dashboard van SocialSensr kan je deze toevoegen aan je dashboard. Zo breidt je SocialSensr in één keer uit van social media monitoring tool naar complete webmonitoring tool.
STAP 6: Maak een routine
Alle tools die je nodig hebt om succesvol te kunnen monitoren zijn aanwezig in het dashboard van SocialSensr. Dat betekent nog niet dat je goede resultaten gaat halen. Alles staat en valt met een goede routine. Scan dagelijks de resultaten in je verschillende workspaces. Maak er een terugkerende routine van die je consequent volgt. Het fijne van SocialSensr is de context die ze al voor je creëren op basis van alle binnenkomende data. Op dat punt onderscheidt SocialSensr zich echt ten opzichte van bijvoorbeeld HootSuite, Buffer en Sprout Social.
Ben je benieuwd hoe SocialSensr jou kan helpen met het monitoren van jouw social media landschap? Je kunt het 30 dagen gratis proberen! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze tool! Laat je een reactie achter in de comments?
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024