De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het vijfde Congres Facebook Marketing vond plaats op 8 juni 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Het was weer een dagvullend programma met meer dan 25 sprekers. Zij spraken over onderwerpen als video, advertising, viral content, content marketing en meer! Dit waren voor ons de meest opvallende zaken.
Viral content
Peter Minkjan nam ons mee in zijn verhaal over wat we kunnen leren van de beste Nederlandse merken op Facebook. De focus lag hierbij op viral content. Want zoals je waarschijnlijk wel weet, meer interactie is meer bereik op Facebook. Volgens Minkjan bestaat viral content uit de volgende zeven ingrediënten.
1. Relevantie
De content moet passen bij de interesses van de doelgroep. Ken de doelgroep: weet waar ze van houden en wat ze haten.
2. De verpakking
Weet wat voor type post het beste werkt op Facebook en wissel hier dan ook mee af! Op één staan live video’s gevolgd door video’s, foto’s, linkposts en tekst. Met name de video’s zijn ontzettend belangrijk geworden.
Ins en outs voor video’s op Facebook
- Wees je ervan bewust dat 80 tot 90 procent van de mensen video’s kijken zonder geluid. Zorg er dus voor dat de video boeiend genoeg is zonder geluid of ondertitel de video.
- De eerste drie seconden zijn het allerbelangrijkst: grijp dus direct de aandacht! Probeer logo’s en saaie intro’s te vermijden.
- Bijna iedereen bekijkt Facebook via een mobiel. Zorg dus voor vierkante video’s, zodat de video bijna de gehele newsfeed in beslag neemt tijdens het scrollen. Zo trek je de aandacht.
- De top presterende video’s op Facebook duren zo’n 37 seconden. Mensen kijken hiervan gemiddeld negen seconden.
- Je kent de video’s met grote teksten als WTF en holy shit waarschijnlijk wel. Facebook straft video’s met tekst nog altijd niet af (ze zijn hier wel mee bezig). Hieronder zie je een voorbeeld.
3. Emotie
Hoe meer emotie er in een Facebook post verwerkt is hoe meer mensen de content zullen delen. Speel bijvoorbeeld in op zaken als humor, leedvermaak, blijdschap, woede of verwondering.
4. Zelf expressie
Het meest besproken onderwerp op social media zijn geen kattenfilmpjes. Het is me, myself and I! We laten graag zien wie we zijn en waar we voor staan. Starbucks doet dit bijvoorbeeld erg goed door de naam verkeerd te spellen op de koffiebeker. Dit heeft als gevolg: mensen maken er een foto van en delen het op social media.
5. Praktische waarde
Hoe meer praktische waarde de content heeft, hoe meer het gedeeld zal worden. Denk hierbij aan een checklist, tips, waarschuwingen en lijstjes. Zoals: bizarre afvaltips.
6. Context = hot topic + timing
Zorg dat de content actueel is. Bekijk wat het nieuws is, zoek een relevant haakje en speel hier op in! Een goed voorbeeld zie je hieronder. Tom Dumoulin was in het nieuws en André Rieu speelde daarop in door zijn felicitaties te delen op dat moment. Had hij dit vandaag gedeeld, dan had dit veel minder resultaat gehad.
7. Promotie
Tot slot kun je natuurlijk ook nog altijd promotiebudget inzetten om een hoger bereik te genereren. Zorg er wel voor dat je goed target op de doelgroep die je graag wil bereiken.
Facebook-onderzoek
Robert Doggers nodige een selecte groep uit om mee te kijken wat zij precies doen op Facebook. We kijken altijd naar cijfers en vergeten het op de man af te vragen. Je zult ervan verstelt staan hoeveel je kunt leren als je een paar mensen uit je doelgroep uitnodigt en hun Facebook-gedrag observeert. We hebben te maken met algoritmes, waardoor we als het ware in een Facebook bubbel zitten die alsmaar kleiner wordt. Op deze manier kun je kijken hoe de bubbel er van jouw doelgroep uitziet. Het blijkt namelijk dat de wat oudere doelgroep (40+) Facebook voornamelijk gebruikt om vrienden te volgen en te contacten. De jongere doelgroep (40-) gebruikt Facebook voornamelijk als bron voor nieuws.
Facebook vs. Instagram
Opvallend was dat Robert Doggers aangaf dat Facebook steeds meer een medium voor advertenties is. We gebruiken Facebook steeds minder om in contact te blijven met vrienden. Deze behoefte is zich aan het verplaatsen naar Instagram. We gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Zodat we altijd kunnen meepraten. Dit is een behoefte die Instagram niet kan vervullen. Dit resulteert in dat we op Facebook dus alleen maar kijken en op Instagram posten.
Ook de onderstaande grafiek kwam voorbij tijdens deze keynote. Het brengt de verschuiving van Facebook naar Instagram in kaart.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024