Social Media01.04.2019

Hoe ziet jouw tijdlijn op Facebook eruit?


Daar krijg je nu per bericht uitleg over

Tijdens de eerste jaren van Facebook zag je als gebruiker ‘gewoon’ alle berichten voorbijkomen die je vrienden hadden geplaatst. Dat was lekker overzichtelijk en je miste helemaal niets. Tegenwoordig werkt het allemaal behoorlijk anders. Je tijdlijn (News Feed) is persoonlijk en afgestemd op wie je volgt, waar je op reageert en wat mogelijk interessant voor je is. Bovendien zorgt algoritme ervoor dat je alleen de ‘volgens Facebook interessante’ berichten te zien krijgt.

<em>Bron afbeelding: Facebook<\/em>
Bron afbeelding: Facebook

Welke berichten zie je in je tijdlijn?

Vanaf nu vertelt Facebook je waarom berichten in je tijdlijn verschijnen. Met de introductie van de ‘Waarom krijg ik dit te zien?’ (Why Am I Seeing This?) optie krijg je hier meer inzicht in. Dat geeft je dus een kijkje in de werking van het algoritme van Facebook. Wie het drop-down menu opent, ziet vanzelf de nieuwe optie verschijnen. Het lijkt nog niet bij alle berichten en advertenties in de tijdlijn te werken.

In de uitleg kun je lezen:

  • Waarom een bepaald bericht in je tijdlijn verschijnt, bijvoorbeeld als het afkomstig is van een vriend, een pagina die je volgt of een groep waarin je deelneemt.
  • Welke informatie over het algemeen de grootste invloed heeft op de volgorde van berichten die je ziet, zoals hoe vaak je interactie hebt met berichten van mensen, pagina’s of groepen, hoe vaak je bepaalde typen berichten gebruikt (foto, video, links) en hoe populair die berichten zijn.
  • Hoe je besturingselementen kunt gebruiken om je tijdlijn te personaliseren. Je kunt meteen je voorkeuren aanpassen.

“Waarom zie ik deze advertentie?” bestond al en deze uitleg is nu door het platform verbeterd. Volgens Facebook is dat gebeurd aan de hand van waardevolle feedback die zij de afgelopen jaren hebben gekregen. Wie de uitleg bekijkt, kan ook aangeven of deze nuttig was en zelf advertentievoordeuren aanpassen en personaliseren. Bedrijven kunnen klanten bereiken door informatie te uploaden die al bekend is. Vervolgens probeert Facebook dit te koppelen aan de meest relevante doelgroep.

Hieronder zie je 2 voorbeelden van de uitleg die wij kregen bij advertenties. Wij zien nog niet bij ieder bericht de “Waarom krijg ik dit te zien?’-optie, maar houden het de komende tijd in de gaten.

Advertentie uitleg KLM
Advertentie uitleg KLM
Waarom zie ik deze advertentie
Waarom zie ik deze advertentie
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads