Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Groot zijn op Instagram; wie droomt er tegenwoordig niet van. Maar groot worden op Instagram is helemaal niet meer zo eenvoudig, en al helemaal niet als je niet bereid bent om ervoor te betalen. Annemerel de Jongh – lifestyle blogger en regelmatig ook redacteur voor DutchCowboys – levert het bewijs: vorig jaar in augustus 2016 had ze 33.000 volgers op Instagram. Ze was een van de grote Instagrammers van Nederland, maar de teller staat nu een jaar later op 34.000 volgers. Ze groeide wel, maar minimaal; 1.000 nieuwe volgers zijn op zo’n aantal te verwaarlozen. Lag het aan de foto’s die ze plaatste (minder mooi of niet leuk?), speelt het nieuwe algoritme van Instagram een rol? Of moeten we de oorzaak in een hele andere hoek zoeken: robots die voor je liken en reageren, like-pools en gekochte likes. Het lijkt er namelijk op dat het een strijd is tegen een machine, die je niet kúnt winnen.
Het nieuwe Instagram-algoritme
Ooit was Instagram chronologisch; plaatste je een foto, dan stond je bij iedereen die jou volgde helemaal bovenaan. Dat is niet meer zo. De meest populaire foto’s en de accounts waar je de meeste interactie mee hebt, die staan bovenaan, daarna komt de rest. Toen het nieuwe algoritme van Instagram werd uitgerold waren veel gebruikers sceptisch, want we wilden niet dat Instagram op Facebook zou gaan lijken. Nog steeds zie je alle foto’s, alleen in een andere volgorde. Bij Facebook zie je na weinig interactie helemaal niets meer.
Wat het nieuwe Instagram-algoritme ook doet is op basis van foto’s die veel likes en comments krijgen suggesties geven op de explore-pagina (het tabblad met het vergrootglas). Daar staat alles wat je ‘wellicht leuk vindt’ op basis van vergelijkbare accounts die je volgt en populaire foto’s. Kom je hier bovenaan terecht, dan kan je er zomaar een hoop nieuwe likes en volgers bij krijgen. Daarom is het dus zo ‘belangrijk’ om veel likes en reacties op foto’s te krijgen. Maar die zijn dus te koop.
Wat blijkbaar tegenwoordig veel gedaan wordt is een robot inschakelen; groot worden op Instagram doe je niet zelf, dat doet een robot voor je. Deze apps en tools zorgen ervoor dat op basis van vooraf bepaalde hashtags door jouw account (maar dus eigenlijk door een robot) likes worden uitgedeeld in hoog tempo. Je hoeft de app niet zelf te openen, maar toch like je foto’s van anderen. Deze robots kunnen zelfs onder posts van andere reageren met “wow, nice photo” en “that’s awesome” zonder dat jij de foto ooit zelf gezien hebt.
Like generator
Mensen die dit doen kun je vrij snel herkennen: kijk maar eens op het tabblad met het hartje naar de interacties van de accounts die je volgt. Accounts die daar standaard bovenaan staan met acht foto’s die ze leuk vinden, zitten echt niet zelf de hele dag likes uit te delen. En kijk ook maar eens naar de foto’s die ze liken: die zijn echt niet allemaal mooi en een like waard, soms zelfs gepost door accounts met drie foto’s en geen volgers. Toch kan een van jouw favoriete Instagrammer zo’n foto zomaar ‘leuk vinden’. Een robot dus.
Maar we noemen die robot een like generator omdat het zo werkt: voor wat hoort wat. Dus wanneer jij veel likes uitdeelt, krijg je ze ook terug. En krijg je veel likes, dan kom je hoger op de explore-pagina en krijg je in potentie meer nieuwe volgers.
Terug naar Annemerel: doe je dat dus niet, dan kun je dus zelfs met een account met 34.000 volgers blijven steken. Anderen doen dat namelijk wel en daardoor val jij niet meer op. En Annemerel is niet de enige Instagrammer die nauwelijks nieuwe volgers erbij krijgt; door puur en alleen mooie foto’s te plaatsen kom je er op dit moment gewoon niet meer. Er is te veel concurrentie en er zijn veel valsspelers actief. Kwalijke zaak? Jazeker, want wat is nu eigenlijk nog echt en wat is nep? Wat is zo’n fake-comment waard? In feite niets, tenzij adverteerders met een schuin oog naar je account kijken, denken daar veel likes en interacties te zien en jou uitkiezen voor een ‘influencer campagne’.
Zolang het internet bestaat wordt er gesjoemeld met cijfers: iedereen wil hoge cijfers en is bereid ervoor te betalen. Wat vergeten wordt is de waarde van die cijfers, want echt alles is te koop. Ook fans, volgers en likes. De valsspelers zijn alleen zo verdomd lastig te herkennen: dit is het ultieme bewijs. Een boeiend artikel over iemand die met een model, een fotograaf en alleen maar gekochte likes en followers het voor elkaar kreeg om geld te verdienen met een Instagram-account.
En nu dan?
Ook NRC besteedde deze week aandacht aan dit onderwerp en sprak met meerdere Instagrammers. De reden dat ik dat nu ook doe is omdat Instagram een van de meest gebruikte apps van dit moment is. Het zou daarom zo leuk zijn als het er daarom ook een beetje eerlijk aan toe zou gaan, zeker ook omdat er mensen zijn die betaald worden door adverteerders op basis van valsspelerij. Met mooie foto’s posten red je het simpelweg niet meer, je moet 24 uur per dag actief en zichtbaar zijn, als een idioot posten, liken en reageren, maar wie heeft daar nu tijd voor en zin in?
Roomser dan de paus is niemand, maar hoe leuk zou het zijn als we met zijn allen niet zouden valsspelen? En wellicht dat Instagram zelf hier ook iets mee kan doen: Facebook blokkeert je bij het uitdelen van te veel likes in korte tijd, dus die techniek is zo over te nemen. Of misschien gewoon terug naar hoe het was; de nieuwste posts lekker bovenaan? Een utopie, I know, maar dat zou leuk zijn.
Verder lezen over Instagram
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024