Het is hartverwarmend. In korte tijd zijn er veel online community’s ontstaan voor mensen die – direct of indirect – getroffen zijn door het coronavirus. Veelal in de vorm van Facebookgroepen, maar ook op persoonlijke profielen en op eigen websites zijn mooie initiatieven te zien. In tijden van crisis hebben we meer dan ooit de behoefte aan echte en oprechte connecties, willen we elkaar helpen en graag ergens bij horen. Inmiddels zijn 8 miljoen Nederlanders lid van een actieve Facebookgroep. Maar hoe haal je het meest uit zo’n online community? Hoe activeer je de leden?
Maartje Blijleven, founder van We love communities en de Online Community Academy, zet 9 belangrijke tips voor je op een rij en geeft bij elke tip een voorbeeld van een sociaal initiatief op Facebook of Instagram in deze crisistijd. Deze initiatieven zijn soms heel lokaal en dichtbij, en soms voor het hele land. Laat je inspireren:
1: Bedenk een creatief idee dat mensen makkelijk kunnen delen
Deze grafisch ontwerper bedacht bijvoorbeeld een actie om ouderen een kaartje te sturen en je telefoonnummer door te geven om een praatje te maken. Een simpel idee met een creatieve uitwerking, en daardoor heel krachtig.
2: Weet voor wie je iets doet en waarom
Houd een duidelijke strategie met een specifieke doelgroep voor ogen. Zoals deze ouder die al thuisonderwijs gaf en nu tips en tricks deelt met andere ouders. Bonustip: Facebook heeft de optie om bestanden te delen met je communityleden, zoals de ouder in deze groep oefeningen deelt om andere ouders te helpen.
3: Werk samen met anderen
Als groep kun je meer bereiken dan alleen. Bijvoorbeeld deze moslimjongeren uit Culemborg, die gezamenlijk hulp aanbieden via deze oproep. Door dat met een groep te doen, verdeel je de taken. Bovendien is het ook fijn om samen te helpen en ervaringen te delen.
4: Vergeet de communityregels niet
Natuurlijk wil je wel de juiste informatie delen en geen vervelende mensen in je groep. Daarom is het slim om communityregels op te stellen. Bijvoorbeeld zoals de groep Coronavirus Nederland & Wereldwijd heeft gedaan.
5: Plaats aansprekende content en wees consequent
Als mensen thuis zitten, komen er ook leuke creatieve uitingen voorbij om andere mensen blij te maken. Zoals op het Instagramaccount Tussen kunst en quarantaine, dat nu al bijna honderdduizend volgers heeft. Vergelijkfoto’s en ‘voor en na’-plaatjes doen het vaak goed.
6: Activeer je leden voor donaties
Met oproepjes kun je je leden activeren. Laat dus bijvoorbeeld ook donaties voor een goed doel via je community lopen, zoals de Voedselbank Stichtse Vecht deed. Maar ook via Facebook zelf kun je makkelijk doneren, aan het Rode Kruis bijvoorbeeld. Bonustip: vergeet niet je bericht op ‘openbaar’ te zetten, zodat je netwerk de oproep kan delen en je meer mensen bereikt.
7: Groei organisch via ambassadeurs en mond-tot-mondreclame
Je kunt ook LIVE gaan en op die manier relevante content delen. Zo streamt het Concertgebouw elke avond LIVE een concert via Facebook. Omdat dit uniek is en openbaar, zullen fans dit via virtuele mond-tot-mondreclame doorvertellen. Zo kan je online community gratis groeien.
8: Blijf leren en optimaliseren
Luister goed naar de behoeften van je leden en blijf leren en optimaliseren. Een grotere groep onderverdelen in lokale subgroepen kan bijvoorbeeld slim zijn, omdat veel initiatieven lokaal zijn. Ook Coronahulp Durf te vragen / helpen was eerst een grote groep, maar bestaat nu uit meerdere subgroepen of niche-community’s. Zo kunnen ze nog relevanter zijn en kunnen meer mensen elkaar helpen.
9: Leer van aansprekende voorbeelden
Er zijn veel voorbeelden van online community’s die opgezet zijn om anderen in deze tijd te helpen. Leer daarvan in plaats van het wiel zelf uit te vinden. We love communities en Facebook Benelux organiseerden een gratis online webinar voor iedereen die in deze tijd een online community is gestart om anderen te helpen. In deze webinar leer je hoe je met je community nóg meer en mooiere dingen bereikt en mensen aanmoedigt om anderen een handje te helpen. Met veel voorbeelden. Heb je de webinar gemist? Je kunt hier de opname bekijken.
Picture credits: Adobe Stock