Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram heeft er laatst al voor gezorgd dat de wallposts steeds meer op Stories gaan lijken, maar nu doet het het ook andersom. De Stories op het social medium worden nu ook voorzien van de optie om te reageren. Dat kon natuurlijk al, maar nu zijn het openbare reacties die andere mensen dus ook lezen.
Minder sliding in the DM’s
Er wordt straks waarschijnlijk een stuk minder in de DM’s geslide. Instagram laat je nu op de post zelf reageren, in plaats van dat wat je te vertellen hebt in iemands privéberichten eindigt. Het is een grote verandering voor Instagram die best eens grote invloed kan hebben op interpersoonlijk contact. Het had namelijk wel iets dat je reactie altijd direct -en alleen- naar de plaatser van de Story ging. Dat maakte het veel belangrijker om een reactie achter te laten op de reactie. Je wil iemand niet laten hangen. Berichten onder een post zijn vaak toch iets vrijblijvender: mensen verwachten minder dat je met een antwoord komt.
En het is openbaar. Dus iedereen kan zien dat je die reactie plaatst. Dat kan zorgen voor interessante discussies en ook weer meer interacties juist, omdat er meer mensen betrokken zijn bij het gesprek. Of in ieder geval betrokken kunnen zijn bij het gesprek. Het is wel zo dat alleen mensen die de persoon achter de Story volgen kunnen plaatsen, en ook alleen als de Story-plaatser hen ook volgt.
24 uur later…
Wel is het fijn dat wanneer er toch een nare reactie wordt geplaatst of er een ruzie ontstaat, dit net als de Story zelf automatisch verdwijnt na 24 uur. Hecht dus niet al te veel waarde aan die reacties, want over een dag ben je ze kwijt. Als je ze überhaupt liever kwijt dan rijk bent, dan kun je ze sowieso uitschakelen: je kunt per Story reacties uitzetten. Of je toch nadat het verhaal na die 24 uur offline is gehaald op de een of andere manier alsnog de reacties kunt zien is onbekend, maar het lijkt erop dat ze gewoon verdwijnen met de post zelf.
Instagram Stories of Posts
Het is de vraag in hoeverre Stories en Instagram-wallposts straks nog echt verschillend zijn. De wallpost worden immers rechthoekig gemaakt zoals de Stories, hebben nu ook muziek, terwijl de Stories op hun beurt reacties toestaan. Posts zijn wel blijvender, dus dat is tot nu toe wat de twee vooral uit elkaar houdt. En het feit dat wallposts ook daadwerkelijk op je profiel staan en Stories toch wat meer verscholen zijn. Het is de vraag welke kant Instagram ermee op wil. Moeten de Stories straks meer ‘achter de schermen’ worden zoals Snaps, waarbij de wallposts juist wat blijvendere content moeten bieden?
Het bedrijf maakt verder weinig woorden vuil aan deze nieuwe mogelijkheid. Het zegt alelen: “Hype je vrienden, je kunt nu reacties geven op Stories van je vrienden om ze wat liefde te geven.” Het is inderdaad duidelijk dat Instagram wat meer wil focussen op vrienden, en dus ook wat meer op Snapchat probeert te lijken. Het is ook wat prominenter in beeld wanneer iemand nu een like op je Stories geeft, dus het duidelijk engagement wat meer aan het aanzetten. En misschien wat meer opgeruimde DM’s wil houden.
Verder lezen over Instagram
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024