Nu dat Instagram serieus populair is geworden is het ook steeds meer een platform voor marketing. De redelijk veel voorkomende gesponsorde posts die je nu voorbij ziet komen als je door de foto’s heen bladert op Insta zijn al irritant genoeg, maar iemand moet de Instagram servers toch betalen. Een ander marketing-wapen dat meer en meer wordt ingezet door andere partijen levert ook ellende op: de commentaren.
De kans bestaat dat je een aantal aardige comments hebt gekregen op je foto’s, zeker als je veel er op zet. Die mensen vinden je foto’s niet leuk. Sterker nog, ze hebben je foto’s helemaal niet gezien. Het is het werk van een steeds groter wordende industrie, websites die voor een paar euro per maand voor bedrijven geautomatiseerd commentaar achterlaten op posts, in de hoop dat je een like of follow teruggeeft daarvoor.
Natuurlijk mag dat niet, maar tot op heden kwam je er redelijk makkelijk mee weg. Dat gaat nu veranderen, zo zegt Instagram. Sites als Instagress, Peer Boost en Fan Harvest zijn opeens uit de lucht, al is het fenomeen volgens de NY Times nog niet helemaal verdwenen.
Het is ook lastig om dit gedrag te zien. Anders dan 100 procent neppe accounts, die relatief makkelijk te herkennen zijn, doen deze geautomatiseerde services niks wat een gebruiker niet ook zelf kan doen: commentaren achterlaten op foto’s. Door de snelheid waarmee de bots werken te beperken tot wat een mens zelf ook zou kunnen doen is het moeilijk dit aan de achterkant te doorzien.
De reden dat dit soort sites bestaan is simpel: cijfers regeren. Of regeerden, moeten we zeggen. De grotere marketeers beginnen al wakker te worden. Het aantal volgers is onder de geïnformeerde marketeers al minder relevant, niet alleen op Instagram natuurlijk, maar ook op andere kanalen. Het is veel te makkelijk om je aantal volgers te verhogen en zo een sneeuwbal-effect te genereren: als mensen zien dat je tienduizenden volgers hebt, is het vast de moeite waard.
Daar wordt nu steeds meer doorheen gekeken, dus het aantal volgers gaat steeds minder waard worden in de komende tijd. Al die influencers, met hun torenhoge aantal volgers, gebruiken dit soort trucs (en andere, zoals Instagram Pods) ook gewoon, dus al dat geld dat aan influencer marketing is opgegaan (meer dan 570 miljoen dollar!) is goeddeels voor niks geweest, zo blijkt.
Niet alleen dat, het ondermijnt ook het hele idee van Instagram commentaren: als je een leuke foto hebt gemaakt en mensen zeggen daar iets aardigs over, is dat tof. Als dan blijkt dat zo’n beetje de helft door hersenloze bots is achtergelaten om een like of follow uit je te trekken is dat niks waard.
Daar voelt niemand zich lekker bij, behalve het bedrijf dat betaald wordt om de bots te maken. Hopen dus dat Instagram (en de andere social media-bedrijven) hier op de een of andere manier een einde aan kunnen maken.
[Afbeeldingen © Sonyachny – Fotolia]