Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hoe verging het jou met social media in 2018. Geweldig dat Facebook en vooral het algoritme. Als je je favoriete foto van een ondergaande zon op Vanice Beach plaatst krijg je al de vraag of je deze wilt promoten. Facebook is stuk en heeft z’n eigen businessmodel om zeep geholpen. Eens geliefd maar die liefde lijkt bij veel mensen over te gaan. Plaats vooral geen berichten over Google want die worden op voorhand al geband door de vrienden in Palo Alto.
Instagram, we love it, maar hoeveel gekochte volgers en likes heb jij? Twitter dat gebruikt toch niemand meer of juist wel en is het nog steeds het snelste nieuwsmedium ter wereld. Instagram Stories, heerlijk medium om een stuk storytelling te doen op een eenvoudige manier. Live Video via YouTube, Live Video via Facebook, Live Video via Snapchat en Live Video via Instagram maar welke kies jij. Oh ja LinkedIn dat is toch alleen BtoB en bestemd voor HRM-managers en tja dat Google plus is helemaal dood, nou ja behalve dan voor uitgevers. Waarom het er is weet niemand maar het blijft wel. Rondom het gaat goed met social media maar als er één moment is om het in 2019 beter te gaan doen dan is het nu.
Je zult aan de bak moeten en je echt een aantal dingen gaan moeten afvragen. Dat is tenminste wel het advies. Het is nu het moment om eens goed te kijken hoe je op dit moment sociale media gebruikt. Waar ben je bijvoorbeeld actief en wat betekent dat actief zijn eigenlijk? Hoeveel tijd besteed je aan elk social media-netwerk afzonderlijk en welk netwerk genereert relevant verkeer (of een conversie) naar jouw website/blog/webshop. Of werk je aan je eigen merkwaarde. Zijn al die sociale medianetwerken nog wel relevant en welke kosten gewoon te veel tijd.
Social media is een complexe wereld van algoritmes, een scala van uiterlijke vormen met video, beelden, teksten en hashtags. Met followers, fake followers, plaatsingstijden, comments en meer. Voor sommige een doel, voor een ander iets extra’s en voor weer anderen een plaats om met hun fans te praten. De gouden regels zijn er niet echt, het is te divers en daarom is het goed te kijken wat je echt wilt bereiken met al die verschillende mogelijkheden. Social media is een groot feest met ongekende mogelijkheden en dat maakt het juist zo complex.
Social bio’s en profielen
Maar hoe begin je met het ‘social proof’ maken van de social kanalen? Het is goed om eens door je profielen heen te lopen. Zijn ze consistent? Noem je je zelf social media-influencer? Ben je dat echt of vind je dat zelf? Of staat het er om op te vallen? Het is maar een voorbeeld, maar zorg ervoor dat de info relevant is en overeenkomt met jou of met jouw merk. Check de links, foto’s en zorg ervoor dat je profiel en sleutelwoorden overeenkomen.
Social media doelstellingen
Het is essentieel bij een social mediastrategie om een aantal doelen voor jezelf te stellen. Dit zal mede bepalen welke sociale netwerken je op welke wijze moet gaan inzetten. En nog beter welke kanalen je gewoon moet weggooien (opheffen, delete, weg ermee). Duik hiervoor in de statistieken en cijfers. Vanaf dit punt leer je vanzelf wat heeft gewerkt en wat niet en kun je wellicht de doelstellingen opnieuw definiëren. Het is misschien ook het moment om na te denken over een plaatsingsstrategie. Hoe vaak en op welk moment zet je wel sociale netwerk in. Belangrijk is dat je de effectiviteit van alles blijft controleren en stel je doelstellingen verder bij als dat nodig is.
Social Media en de inzet van video
Social media biedt ongekende mogelijkheden. Maar als we het over een ding zeker zijn, dan is het wel de inzet van video. In 2019 kun je geen social mediastrategie meer bedenken als je er geen video in opneemt. Video is een must en tegelijkertijd ook een van de moeilijkste onderwerpen. En dan hebben we het nog niet over Live video. Ieder platform buiten YouTube biedt je mogelijkheden om video’s op te nemen en uit te zenden, te testen en om van je opnames te leren en te blijven. Denk niet dat je gelijk de beste beelden weet op te nemen. Eigenlijk moet je nooit tevreden zijn en je echt gaan verdiepen in de mogelijkheden. Kies ook hier een format dat bij jou of bij het merk past.
Social Media: het gaat om de inhoud
Wat je ook gaat plaatsen, hoe je het gaat doen en welke social media-kanalen je ook gaat inzetten. Het gaat om de inhoud. Je zult als je echt voor succes gaat, ervoor moeten zorgen dat je consistent bent en blijft. Je moet houden aan schema’s en vorm. Je moet leren wat wel werkt en wat niet en hoe de reacties zijn van iedereen die je volgt. Het is een job en een verdomd moeilijke. Eigenlijk mag je nooit tevreden zijn. Blijven kijken en leren van alles wat je ziet is echt heel belangrijk. En nog belangrijker is om je af te vragen of het werkt voor je. Schroom daarom niet om afscheid te nemen van een kanaal als het echt niets toevoegt. Focus en consistentie die maken echt het verschil. Succes en maak er vooral een succes van.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Instagram
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media02.10.2024
Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Verder lezen over Twitter
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024