De social media-staking is voorbij. Op donderdag en vrijdag vorige week was het de bedoeling dat we allemaal en masse geen social media zouden gebruiken, als het aan Wikipedia-oprichter Larry Sangler ligt. Is het hem gelukt of is de #socialmediastrike mislukt?
Op zich is het protest niet omdat de man achter Wikipedia het delen van kattenfilmpjes zat is of is getagd in een bericht dat hij voor iemand McDonald’s moet gaan halen omdat zijn naam met een L begint. Hoewel dat laatste een terechte reden kan zijn om wel tot een staking over te gaan, ging het om iets veel belangrijkers. Het gaat om de dataverzameling door de groten der aarde.
Over het algemeen is er door bedrijven weinig groots gehoor gegeven aan de actie. Enerzijds komt dat omdat het moeilijk te meten was door 4 juli. Dit is een feestdag in Amerika, waarop sowieso veel bedrijven dicht zijn en weinig op social media posten. Toch zijn er wel degelijk bedrijven die zich er wel mee hebben bemoeid. Zo heeft Reddit het /r/technology-gedeelte een dag offline gehaald, waar normaliter wordt gesproken over social media, privacy, hacks en techgadgets.
Sanger wilde graag dat zoveel mogelijk mensen op social media (met name Twitter), de hashtag #socialmediastrike zouden gebruiken. Het gaat niet om bewustwording, maar om het oproepen tot een gedecentraliseerd netwerk, waardoor social media-gebruikers beheerder zijn van hun privégegevens. Toch blijkt het wel mee te vallen met het aantal aanhangers.
Op change.org zijn slechts een ruime 3000 stemmen verzameld, en op de speciale pagina van Larry zijn er nog geen 3000 stemmen binnengekomen op zijn verklaring van digitale onafhankelijkheid. Of het komt omdat mensen het niets kan schelen, of omdat hij simpelweg door een feestdag te kiezen in de zomer niet de meest perfecte timing had, dat is niet te zeggen. In ieder geval is het slechts een heel kleine druppel op een extreem grote gloeiende plaat.
[Fotocredits © blueiz60 – Adobe Stock]