05.11.2014
Social Media

Hoe de perfecte Facebook-post eruit moet zien

By: Marloes de Hooge

BlogSocial Media

Beheerders van Facebook-pages hopen er iedere dag weer op, dat ze een hit te pakken hebben met een Facebook-post die veel traffic naar hun website zal leiden en die veel likes en reacties zal opleveren. Zij zouden eigenlijk een gouden formule nodig hebben. Goed nieuws: die gouden formule bestaat! En dit is hem.

Een Facebook post:

  • is een link
  • is kort: 40 karakters of nog minder
  • wordt gepubliceerd tijdens Facebook’s daluren
  • komt voort uit een strategie
  • is nieuwswaardig

De gouden formule is opgesteld door Kevan Lee via bufferapp.com. Laten we eens dieper induiken op ieder ingrediënt uit deze formule.

1. Een Facebook-post is een link

Facebook-posts die het ingebouwde linkformat van Facebook gebruiken krijgen twee keer zoveel clicks dan een losse link met een foto. Deze data komt overigens van Facebook zelf, mocht je eraan twijfelen. Uit onderzoek blijkt dat berichten met het linkformat andere soorten berichten aftroeven. Link-posts profiteren van de meta-informatie die je aan een pagina hebt meegegeven, die automatisch ook bij het Facebook-bericht worden geplaatst. Deze informatie kun je overigens ook nog editen wanneer je een bericht klaarzet op Facebook. Ook een foto wordt automatisch geplaatst en ook die kun je weer verwijderen door een nieuwe foto te uploaden. Hoe werkt het? Plak de URL in het veld van de status-update en wacht een paar seconden. De informatie wordt automatisch geladen, waarna je deze kunt editen. De link die je in het tekstveld hebt geplaatst kun je daarna weer verwijderen.

2. Een Facebook-post is kort, 40 karakters of nog minder

Posts met een lengte van ongeveer 40 karakters (of nog minder) krijgen meer engagement, ook deze informatie komt uit verschillende onderzoeken. Hoe korter het bericht, hoe hoger de engagement, zo blijkt uit onderzoek van BlitzLocal, die keek naar 11.000 Facebook-pages. 40 klinkt niet echt lang, en dat is het ook niet. Naast de 40 karakters heb je natuurlijk ook nog de titel en de meta description die je ook kunt gebruiken om meer likes, clicks en comments te verzamelen. Daarom een voorbeeld van een Facebook-post: deze heeft 60 tekens en is dus eigenlijk al te lang. 

3. Een Facebook-post wordt geplaatst tijdens de ‘daluren’

Wie een bericht plaatst, heeft natuurlijk concurrentie van al die andere duizenden posts die ook schreeuwen om gezien te worden. Plaats jij een bericht precies op het moment dat anderen het niet doen, dan betekent dat vanzelfsprekend dat je een groter bereik hebt. Zoals in de avonduren of in het weekend.

gouden_formule_facebook_tijdstip
gouden_formule_facebook_tijdstip

4. Een Facebook-post komt voort uit een strategie

Posts worden succesvoller wanneer ze voortkomen uit een strategie. Het zijn doordachte posts, die aansluiten bij de interesses van de doelgroep, die consequent gepost worden en die inhoudelijk van grote waarde zijn. Consistentie is het codewoord in dit geval: plaats updates volgens een regelmatig schema en blijf gepassioneerd over de inhoud. Wanneer fans gewend zijn volgens een bepaald schema updates te ontvangen, zal de interactie ook toenemen.

5. Een Facebook-post heeft nieuwswaarde

Een element in het bericht moet nieuwswaardig zijn, zo zegt de gouden formule. Dit kan voor veel bedrijven misschien wel het meest lastige punt van de vijf zijn, maar is zeker zo belangrijk. Als het je lukt om een haakje te vinden om jouw bericht te koppelen aan het nieuws, zal dat het succes van het bericht vergroten. Bewijs hiervoor heb je wel gezien tijdens het WK-voetbal. De Facebook-posts die inspeelden op de actualiteit kwamen in grote getale voorbij. En ze waren vaak allemaal succesvol, omdat ze kort waren en vooral inspeelde op de actualiteit.

Credits headerfoto: Fotolia.com.

Share this post