Social Media01.12.2019

Het is een slecht jaar voor de beloftes van Mark Zuckerberg


Facebook-CEO Mark Zuckerberg had zichzelf voor dit jaar een uitdaging gegeven. Hij wilde graag een aantal publieke discussies hosten over de toekomst van technologie in onze maatschappij. Het plan was om dat elke week te doen, maar hij heeft er dit jaar tot nu toe maar zes gedaan.

Kritiek op Zuckerberg

Er was toen hij startte al kritiek op het plan van de Facebook-CEO. TheVerge meende dat Zuckerberg wel iets beters had kunnen doen met zijn tijd, dan deze spenderen aan live entertainment. Dat vond hij blijkbaar zelf ook, want het is hem dus niet gelukt om er meer dan zes te doen, in plaats van de ongeveer vijftig stuks die hij wilde doen.

De zes discussies waren bovendien helemaal niet zo publiek. Het was gedeeltelijk van tevoren opgenomen en vaak was er niet eens een publiek aanwezig. De gesprekken gingen over journalistiek, geschiedenis, gezondheidsonderzoek, privacy en Facebooks Oversight Board. Erg divers was het ook niet: bijna elke keer zat hij tegenover blanke mannen die flinke invloed hadden in de tech-industrie.

Kunstmatige intelligentie

De discussies draaiden niet om wat Zuckerberg eigenlijk voor ogen had. Niets over de rol die internet speelt, hoe het zit met banen als kunstmatige intelligentie een deel ervan overneemt én dan is er ook nog klimaatverandering, wat hij ook hoog op de agenda wilde zetten. Het leek nooit op de agenda te staan.

Het kan zijn dat Zuckerberg weinig van zijn discussies liet plaatsvinden, omdat hij al diep in andere discussies verwikkeld was. Bijvoorbeeld die over zijn strijd met Elizabeth Warren, maar ook nog groter: zijn strijd met fake news en politieke advertenties.

Facebook heeft als één van de weinige sociale platformen toestemming gegeven voor politieke advertenties. Zuckerberg trekt wat dat betreft zijn handen compleet af van enige bemoeienis. Het is niet aan techbedrijven om te bepalen wat wel en niet mag, meent hij. Hij ziet zijn sociale platform als een soort plein waar zo’n beetje iedereen mag zijn wie hij is.

The Great Hack

Er wordt nog wel gestreden tegen fake nieuws, maar Facebook checkt politieke advertenties hier niet op. Dat dit grote gevolgen kan hebben voor verkiezingsuitslagen, dat werd pijnlijk duidelijk de afgelopen jaren, zoals onder andere te zien is in de docu The Great Hack.

Het is jammer dat Zuckerberg niet goed aan zijn doelen heeft kunnen werken dit jaar, want het had hem mogelijk iets sympathieker of tenminste beter begrepen kunnen maken in de ogen van het publiek. Het is spijtig dat datzelfde publiek echter niet aanwezig mocht zijn bij de discussies die de CEO zo ambitieus voor ogen had.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads