01.12.2019
Social Media

Het is een slecht jaar voor de beloftes van Mark Zuckerberg

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Facebook-CEO Mark Zuckerberg had zichzelf voor dit jaar een uitdaging gegeven. Hij wilde graag een aantal publieke discussies hosten over de toekomst van technologie in onze maatschappij. Het plan was om dat elke week te doen, maar hij heeft er dit jaar tot nu toe maar zes gedaan.

Kritiek op Zuckerberg

Er was toen hij startte al kritiek op het plan van de Facebook-CEO. TheVerge meende dat Zuckerberg wel iets beters had kunnen doen met zijn tijd, dan deze spenderen aan live entertainment. Dat vond hij blijkbaar zelf ook, want het is hem dus niet gelukt om er meer dan zes te doen, in plaats van de ongeveer vijftig stuks die hij wilde doen.

De zes discussies waren bovendien helemaal niet zo publiek. Het was gedeeltelijk van tevoren opgenomen en vaak was er niet eens een publiek aanwezig. De gesprekken gingen over journalistiek, geschiedenis, gezondheidsonderzoek, privacy en Facebooks Oversight Board. Erg divers was het ook niet: bijna elke keer zat hij tegenover blanke mannen die flinke invloed hadden in de tech-industrie.

Kunstmatige intelligentie

De discussies draaiden niet om wat Zuckerberg eigenlijk voor ogen had. Niets over de rol die internet speelt, hoe het zit met banen als kunstmatige intelligentie een deel ervan overneemt én dan is er ook nog klimaatverandering, wat hij ook hoog op de agenda wilde zetten. Het leek nooit op de agenda te staan.

Het kan zijn dat Zuckerberg weinig van zijn discussies liet plaatsvinden, omdat hij al diep in andere discussies verwikkeld was. Bijvoorbeeld die over zijn strijd met Elizabeth Warren, maar ook nog groter: zijn strijd met fake news en politieke advertenties.

Facebook heeft als één van de weinige sociale platformen toestemming gegeven voor politieke advertenties. Zuckerberg trekt wat dat betreft zijn handen compleet af van enige bemoeienis. Het is niet aan techbedrijven om te bepalen wat wel en niet mag, meent hij. Hij ziet zijn sociale platform als een soort plein waar zo’n beetje iedereen mag zijn wie hij is.

The Great Hack

Er wordt nog wel gestreden tegen fake nieuws, maar Facebook checkt politieke advertenties hier niet op. Dat dit grote gevolgen kan hebben voor verkiezingsuitslagen, dat werd pijnlijk duidelijk de afgelopen jaren, zoals onder andere te zien is in de docu The Great Hack.

Het is jammer dat Zuckerberg niet goed aan zijn doelen heeft kunnen werken dit jaar, want het had hem mogelijk iets sympathieker of tenminste beter begrepen kunnen maken in de ogen van het publiek. Het is spijtig dat datzelfde publiek echter niet aanwezig mocht zijn bij de discussies die de CEO zo ambitieus voor ogen had.

Share this post