Tot een aantal maanden geleden konden we alleen maar reageren met een duimpje omhoog, maar sinds februari dit jaar kun je uit maar liefst vijf extra emoji’s kiezen. De analisten van Fanpage Karma, ja zo heten ze echt, wilden wel eens weten welke van de vijf nieuwe mogelijkheden het meest gebruikt wordt. De uitkomst? Maar liefst 45 procent van de nieuwe ‘likes’ zijn een hartje.
Fanpage Karma onderzocht tijdens het onderzoek maar liefst 1,3 miljoen posts van maar liefst 40.000 gebruikers wereldwijd. In 45 procent van de reacties op deze posts werd het nieuwe hartje gebruikt. Hiermee heeft het hartje een grote voorsprong op bijvoorbeeld de lachende emoji. Deze werd in slechts 23 procent van de gevallen gebruikt. De wow- de verdrietige en de boze emoji worden een stuk minder gebruikt.
Ondanks de populariteit van het hartje, is het duimpje omhoog nog altijd de meest gebruikte reactie. De duim wordt nog altijd 20 keer meer gebruikt dan de nieuwe icoontjes.
Toch zit de kans erin dat het duimpje van zijn troon wordt afgestoten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat hoe meer nieuwe emoji’s er worden gebruikt, hoe populairder het bericht is. Statussen met een hartje werden 5,5 keer meer gedeeld en video’s met een lachende of wow-emoji werden 6,5 keer zoveel bekeken.
Wat denk jij, blijft het duimpje de meest gebruikte emoji of wordt hij ingehaald door één van de nieuwe icoontjes?